TOP

Duurzaamheidsmanager Yenneke de Moes over nieuwe strategie JOSH V: “Met Today V. Tomorrow inspireren en faciliteren we onze klanten bewustere kledingkeuzes te maken”

In een exclusief interview met Textilia deelt Yenneke de Moes, duurzaamheidsmanager bij JOSH V, de ambitieuze plannen van het merk om de mode-industrie te verduurzamen. Met de lancering van hun nieuwe strategie "Today V. Tomorrow" wil JOSH V niet alleen duurzame kleding produceren, maar ook hun klanten inspireren en faciliteren om bewustere keuzes te maken. Tune in!

Beeld: JOSH V

Allereerst, waar staat JOSH V voor?

“JOSH V staat voor het empoweren van vrouwen met stijlvolle en tijdloze collecties. Collecties die iedere vrouw aanspreken. Onze grootste missie is daarom ook: to make women look and feel spectacular. De collecties worden vooral gekenmerkt door het gebruik van hoogwaardige materialen en de toepassing van details die in-house worden ontworpen, zoals de prints, merkknopen en luxe borduursels. Elk kledingstuk is ontworpen om comfortabel, flatterend en lang mee te gaan. Door de sterke datagedreven strategie, een hoog serviceniveau op zowel B2B en B2C en de toepassing van vernieuwende technologieën, maken dat we uitgegroeid zijn tot een vooraanstaand lifestylebrand, zowel nationaal als internationaal.” 


Kun je de missie van het merk omschrijven? 

“De missie van JOSH V gaat steeds meer hand in hand met onze duurzaamheidsambities. Vrouwen in hun kracht zetten op een duurzamere manier noem ik dat. Duurzaamheid is inmiddels een integraal onderdeel van onze organisatie. Zo zie je dat verschillende teams, van inkoop tot office management, aan doelen werken en initiatieven opstarten om JOSH V verder te verduurzamen.” 

Kan je wat meer vertellen over jouw functie?

“Als Sustainability Manager bij JOSH V ben ik verantwoordelijk voor het ontwikkelen en implementeren van onze duurzaamheidstrategie. Dat klinkt heel breed, en dat is het eigenlijk ook. Daarom vind ik het belangrijk vanuit mijn rol om focus voor de organisatie te bepalen, duidelijke kaders te zetten en ambitieuze realistische doelen. Het behalen van de doelen doe ik samen met de teams, het is immers belangrijk dat duurzaamheid integreert in de organisatie en niet los staat van de dagelijkse dingen. Hiervoor zijn we continu aan het leren en innoveren, en zoeken we samenwerkingen op. Transparantie en goede duurzaamheidscommunicatie is daarom essentieel.”  

Jullie gaan van start met een nieuwe duurzaamheidsstrategie. Wat houdt deze nieuwe strategie in? En wanneer gaat-ie van start? 

Dat JOSH V verduurzaamt is niet nieuw. Wij werken als jaren hard aan onze Roadmap naar duurzamere kledingcollecties in 2030, waarbinnen we onze drie kern materialen, katoen, polyester en viscose, volledig vervangen voor duurzamere alternatieven, onze keten inzichtelijk maken, monitoren op arbeidsomstandigheden en onze verpakkingen verbeteren. Ook volgt JOSH V strikte design principes die ervoor zorgen dat onze items lang mee gaan en, door ons natuurlijke kleurenpallet, makkelijk te combineren zijn met items uit vorige collecties. Door uitgebreide was instructies en gratis kledingreparatie aan te bieden in geselecteerde ReShare Stores zetten we in op verdere levensduur verlenging van onze kleding. Sinds 2022 hebben we een duurzaamheidspagina waarop we onze klant meenemen in onze journey en communiceren we over duurzaamheid via onze sociale kanalen. We vonden dat dit beter kon en daarom hebben we de afgelopen maanden hard gewerkt aan verbeterde duurzaamheidscommunicatie.

Op 4 oktober lanceren we Today V. Tomorrow en gaan we vrouwen niet alleen faciliteren duurzamere kledingkeuzes te maken, maar ook inspireren deze te maken. Mode zit namelijk vol keuzes. Van wat jij vandaag aantrekt tot hoe wij produceren. Die keuzes hebben gevolgen voor morgen. Daarom maakt JOSH V tijdloze mode met duurzamere materialen en verantwoorde productie. We kiezen ervoor om onderhoud, reparatie en recycling laagdrempelig te maken. En we inspireren de klant om duurzamere kledingkeuzes te maken. We weten dat er nog veel te verbeteren is. Daarom doen we vandaag niets, zonder na te denken over de impact die dat heeft op morgen. Dat is Today V. Tomorrow.” 

Wat kunnen we concreet verwachten onder dit nieuwe concept? 

“Om de duurzame missie van JOSH V op een passende manier over te brengen hebben we een Manifest film uitgebracht, waarin ons eigen team de hoofdrol speelt. Hiermee hopen we onze doelgroep op een emotionele manier aan te kunnen spreken. Today V. Tomorrow komt echt overal in terug. Zoals op onze vernieuwde duurzaamheidspagina, met tips voor het opbouwen van een duurzamere garderobe. Ook op onze sociale kanalen gaan we meer aandacht besteden aan duurzaamheid. Hiervoor hebben we een sterk communicatiejaarplan met als doel een duurzame community op te bouwen.

We hebben ook goed gekeken naar de nieuwe regels rondom duurzaamheidscommunicatie, waaronder de Leidraad Duurzaamheidsclaims van de ACM. Het is belangrijk correct te communiceren over duurzaamheid, en tegelijkertijd je klanten aan te blijven spreken. Daarom hebben we een expert aangesloten om hier de juiste balans in te vinden. Sommige dingen doen we dus ook niet meer. Zo hebben we begin dit jaar onze groene hangtag van onze kleding verwijdert en zie je vanaf heden ook de groene button niet meer in onze webshop. Wel blijven we, uiteraard, onze materialen verduurzamen en zijn we transparant over onze voortgang middels een concreet duurzaamheidsrapport die te downloaden is op onze website.”  

En werken jullie met specifieke merken samen, om deze strategie te ondersteunen?

“Als onderdeel van de lancering van Today V. Tomorrow is JOSH V officieel partner van de Dutch Sustainable Fashion Week. Deze samenwerking brengt ons een interessant netwerk van duurzame experts, toegang tot inspirerende events en natuurlijk de kans zelf bij te dragen om meer awareness rondom duurzaamheid te realiseren. Samen maak je meer impact. Gedurende de DSFW kun je in de JOSH V Brandstore gratis JOSH V kleding personaliseren uit voorgaande collecties om deze een nieuw leven in te blazen. Het duurzaamste kledingstuk hangt immers al in je kast. Ook organiseren we een exclusieve styling workshop voor klanten om te leren hoe zij hun ‘oudere’ items weer opnieuw kunnen stylen en dus gaan dragen. De workshop geef ik samen met onze Head of Design in de JOSH V Brandstore in Laren. Wil je hier bij zijn? Hou onze social media dan in de gaten!” 

Wat is JOSH V haar beweegreden om zich hier zo actief voor in te zetten?
En waarom nu?
 

De kledingbranche is helaas nog steeds een van de meest vervuilende industrieën ter wereld. Daar is Josh Veldhuizen, oprichter en CEO van JOSH V, zich heel bewust van. Onze designs veranderen dan wel mee met de trends, maar zijn altijd timeless en zo gemaakt dat ze zo lang mogelijk mee gaan. Zo onderscheiden we ons bij JOSH V van wegwerpkleding. Desondanks heeft JOSH V een impact op het milieu natuurlijk. En dat willen we bij JOSH V verminderen.” 

Hoe kijk je zelf aan tegen het huidige retaillandschap? 

“Ik denk dat er een ontzettend mooie ontwikkelingen zijn in de modebranch op het gebied van duurzaamheid, waarbij merken meer innoveren en steeds duurzamere opties aanbieden. Duurzaamheid is geen niche meer. Het wordt, letterlijk, de norm. En daarmee doel ik op de vele wet- en regelgeving op het gebied van duurzaamheid dat erbij is gekomen. We gaan van willen, naar moeten, en de lat ligt soms hoog. Hierdoor zie je veel samenwerkingen in de sector. Bijvoorbeeld Stichting UPV Textiel, een producentorgansiatie waar ik JOSH V bij heb aangesloten, om gezamenlijk te werken aan een landelijk kleding- en textielinzamelsysteem voor hergebruik en recycling om te voldoen aan de wet Uitgebreide Producent Verantwoordelijkheid. Dit is natuurlijk een super mooie ontwikkeling als gevolg van wet- en regelgeving. Als Duurzaamheidsmanager is het belangrijk je organisatie goed voor te bereiden en je strategie zo in te richten dat je future proof werkt. Wetgeving versneld de verduurzaming van de modesector. En het zorgt voor een gelijk speelveld. En dit is, in de helaas nog steeds prijsbewuste markt, belangrijk. Het is de kunst in dit nieuwe speelveld duurzaamheid leuk en toegankelijk te houden. Een interessante tijd dus voor Duurzaamheidsmanagers in de modesector.” 

Hoe kunnen andere merken die het lastig vinden om een eerste stap te zetten richting een duurzamer beleid, een voorbeeld aan jullie strategie nemen?

“De heuvel om te starten lijkt nu nog groter door alle nieuwe wetgeving. Maar het is een kwestie van beginnen, leren en verbeteren. Ook bij JOSH V is er nog veel te verbeteren. Daarom doen we vandaag niets zonder na te denken over de impact die dat heeft op morgen. Een mentaliteit die je als organisatie kunt aannemen om een duurzaam verschil te maken. Natuurlijk is het belangrijk de juiste kennis binnen te halen, kaders te schetsen en doelen te stellen – datagedreven te werken dus. Maar verduurzamen is uiteindelijk doen. Bij JOSH V zijn we gestart met het inzichtelijk maken van ons materiaalgebruik en productieketen. Op basis daarvan hebben we doelen gesteld waar we de meeste impact konden maken. In ons geval was dit het verduurzamen van al ons katoen, polyester en viscose. We hebben dit opgenomen in onze Roadmap naar duurzamere kledingcollecties in 2030 en werken hier stap voor stap naartoe. Daarnaast starten we ook gewoon een hoop initiatieven rond duurzaamheid op. Soms met direct meetbaar resultaat en soms een investering voor de lange termijn.” 

Side note, jullie werken samen met ReShare en openen weer twee naaiateliers. Vertel! 

“Klopt! Hergebruik en levensduurverlenging zijn essentieel voor een duurzamere textielketen. Daarom werken we sinds 2022 samen met ReShare en bieden we een gratis kledingreparatieservice aan in geselecteerde ReShare Stores. Deze service is mogelijk dankzij een jaarlijkse donatie van JOSH V aan ReShare voor de aanschaf van naai- en lockmachines. Met de opening van twee nieuwe locaties dit jaar, Leiden en Den Bosch, hebben we inmiddels acht JOSH V x ReShare kledingreparatiepunten. Zo helpen we onze klant de waarde van kleding te behouden en dragen we met onze donatie bij aan een circulaire textielketen. Een bewuste keuze van JOSH V voor een beter morgen.”