TOP

Eigenaren Meent Haarlem: ‘We willen mode laten zien, maar hoeven niet voorop te lopen’

In Textilia 11 staat het verhaal van Janneke en Rogier van de Meent die samen de gemengde modewinkel Meent in Haarlem runnen. Een jaar geleden openden ze er vrouwenmodezaak Meent Boutique bij, recht tegenover hun eerste zaak. Hoe bevalt dat, en hoe gaat de samenwerking als je samen ook een jong gezin hebt? “Je kunt niet meer altijd de winkels voorrang geven.”

Meent zit in een zijstraat van de grote winkelstraat in Haarlem, de Anegang, in een hoekpand met grote etalages. De winkel verkoopt merken als Closed, Ba&Sh, Circolo, Closed, Denham, Iro, The GoodPeople, 7 for All Mankind Bellerose en Paul Smith. Daarnaast heeft de winkel parfum, interieuraccessoires en schoenen in het assortiment.

Rogier en Janneke van de Meent in hun winkel.
Rogier en Janneke van de Meent in hun winkel. Foto: Meent

Janneke en Rogier werken in loondienst bij respectievelijk Esprit en Just Brands als ze negen jaar geleden voor een jaar de franchisewinkel van Esprit in dit pand kunnen overnemen, omdat het merk de zaak gaat verhuizen naar een grotere locatie in de stad. Dit is de eerste stap dichterbij hun droom: een eigen modewinkel. “Voor ons was dat jaar een mooie overgang, omdat we konden leren ondernemen binnen een veilige formule”, vertelt Janneke. “We hoefden niet direct op zoek naar andere merken, de budgetten waren verdeeld en we hadden vijf man personeel.” Na dat jaar kan de verbouwing beginnen. Zes weken later opent Meent de deuren.

Jullie zijn acht jaar geleden Meent gestart. Was het de bedoeling om meteen samen dit avontuur aan te gaan?

Janneke: “Eigenlijk zou ik bij Esprit blijven werken na mijn zwangerschapsverlof. Dat was in dezelfde periode als de winkelopening. We hadden twee geboortes in een week: die van onze zoon en die van Meent. Maar ik had al snel de wens om ook bij Meent te werken. Het is echt wel de leukere kant van de retail, dat je met die eindconsument bezig bent. In de winkel kun je immers echt het verschil maken. In de weekenden hielp ik in het begin al mee, maar na drie maanden ben ik vol voor Meent gegaan.”

Sinds een halfjaar hebben jullie een nieuwe winkel erbij, Meent Boutique. Waarom hebben jullie dat gedaan?

Rogier: “Die winkel is bedoeld voor de vrouw die luxere kleding zoekt. We merkten dat we de klanten met een meer zakelijke, elegante stijl niet goed konden helpen. We hadden voor die vrouwen eigenlijk alleen By Malene Birger. Daarom hebben dat merk ondergebracht in een nieuwe zaak, en aangevuld met soortgelijke vrouwenmodemerken. Verder verkopen we in de Boutique labels als Marella, John Smedley en Frenken. Hier is het interieur vrouwelijker, met roze stoffen en dito spiegelglas, velours elementen, chromen details en palissander hout.”

Hoe is het om als echtpaar modewinkels te runnen?

Rogier: “We hebben de taken verdeeld. Ik koop in voor de mannenafdeling, Janneke voor de vrouwen. Janneke is wel iets meer op de vloer aanwezig dan ik, ik richt me achter de schermen meer op de cijfers. We proberen zo vaak mogelijk samen op inkoop te gaan. Het is wel een samenwerking immers, daarom gaan we ook samen naar beurzen.”

Hebben jullie het veel over de zaak?

Rogier: “Het houdt niet op als je samen de winkel uitstapt. Thuis hebben we ook een kantoortje ingericht om daar verder te kunnen werken. Maar we proberen wel tijd vrij te maken voor het gezin. We werken allebei vijf dagen, alleen op de doordeweekse dagen. Sinds kort hebben we de oppas op zaterdag opgezegd, meestal ben ik dan thuis. Op zondags zijn we allebei vrij. Onze kinderen hebben ons ook nodig. En de start van de winkel is eraf, op een gegeven moet je ook naar volwassener fase in je leven. Je kunt niet altijd de zaak voor laten gaan.”

Hoe is de verhouding mannenkleding-vrouwenkleding in de winkel?

Rogier: “We verkopen vrouwen beter dan mannen, dat is altijd zo geweest. Wel hebben we een paar geleden op basis van de cijfers minder mannencollecties ingekocht, waardoor de verhouding 65%-35% was. Maar toen hadden we toch te weinig aanbod voor de mannen. Voor die doelgroep moet je een ruim aanbod en veel keuze hebben, dat verkoopt beter. Als jij alles hebt namelijk, kopen ze alles bij jou. Anders gaan ze naar een ander. Daarom hebben we alles weer gelijk getrokken.”

Hoe hou je je winkel aantrekkelijk?

Janneke: “Door af en toe te switchen in merkenpakket en bepaalde trends aan te bieden. In principe houden wij houden ons meer vast aan een bepaalde stijl: we willen wel mode laten zien en zijn we er zelf mee bezig, maar wij hoeven niet voorop te lopen.”

Rogier: “In ons basispakket wisselen we niet veel. Wat wij doen is regelmatig een nieuw merkje toevoegen. Schoenen bijvoorbeeld, accessoires of een kledingmerk dat op een bepaald moment cool is. Nu hebben we bijvoorbeeld Diadora Heritage, met zo’n merk trek je ook weer mensen naar je winkel.”