TOP

Female gaze: de impact van het vrouwelijke perspectief op de sneakerindustrie

In de afgelopen tientallen jaren is de sneakerindustrie getransformeerd van een markt voor enkel sportieve schoenen, naar een breed cultureel fenomeen dat niet alleen mode, maar ook kunst en persoonlijke zelfexpressie omvat. Terwijl de industrie lange tijd gedomineerd werd door mannelijke ontwerpen, is er al langere tijd een verschuiving gaande naar een inclusiever en diverser landschap. Het vrouwelijke perspectief speelt hierin een steeds grotere rol. Dit wordt de ‘female gaze’ genoemd. Deze opkomst ging niet zonder slag of stoot en is nog steeds in ontwikkeling. Textilia sprak met - zowel zakelijk als privé - partners Saskia van Hofwegen en Dian Iskandar, de oprichters van sneakerwinkel Maha in Amsterdam. Hier staat vrouwelijke vertegenwoordiging centraal. Ook komt Matthijs van der Meulen, co-CEO en Country Manager van het internationale Sneakerness, aan het woord. Hoe kijken zij naar het opkomen van de female gaze, en de toekomst van een inclusievere sneakerindustrie?
Beeld: Maha AmsterdamTekst: Lara Oliveri ‘A MAN’S WORLD’ Traditioneel werden sneakers vaak ontworpen en gepromoot vanuit een mannelijk perspectief, met nadruk op sportprestaties, technische specificaties en een masculiene esthetiek. Voor veel vrouwen voelde deze benadering echter niet altijd inclusief of representatief voor hun eigen stijl en smaak – en daar was Saskia van Hofwegen er