TOP

Florèz: ‘Liever pakken we zelf minder marge dan dat we slechte stoffen gebruiken’

In 2017 lanceerden Angéla Fokker en Floris van Amstel het kledingmerk Florèz. Eind 2019 had het merk al meer dan 150 verkooppunten door heel Nederland.

Jullie zijn nu ruim twee jaar bezig, hoe gaat het met het bedrijf?

Angéla Fokker, medeoprichter van Florèz: “Het voelt alsof het nu pas echt begint. We zijn zo hard aan het groeien, momenteel hebben we iets meer dan 150 verkooppunten in het land, met name in 2019 zijn deze partnerstores erbij gekomen. Inmiddels hebben we vier seizoenen geleverd. Het eerste jaar was vooral een kwestie van ontdekken en heel veel inzet tonen. Met een eigen bedrijf en loop je tegen zaken aan zoals productie en het ontwikkelen van onze eigen pasvorm. Ruim twee jaar later zijn we een stuk zelfverzekerder: de doorverkoop gaat goed en we hebben een trouwe klantenkring opgebouwd.”

Hoe onderscheid Florèz zich van andere modelabels?

“Onder andere door de stoffen: we gaan uitsluitend voor de beste kwaliteit: liever pakken we zelf minder marge, zolang we maar de mooiste stof voor elk model kunnen gebruiken. Zo zijn we momenteel ook zelf nieuwe stoffen aan het ontwikkelen. Ook werken we met candiani denim: die stof is afkomstig van een Italiaanse producent en staat bekend als ’the greenest denim mill in the world’. Bij bepaalde modellen werken we ook met de lasertechnologie om de wassing op de broeken te creëren. Zo proberen wij onze verantwoordelijkheid te nemen op het gebied van duurzaamheid.”

“We richten ons in 2020 vooral op het creëren van naamsbekendheid.”

Hoe werken jullie samen met de retailer?

“We doen heel veel; als winkels events organiseren gaan we erheen om iets te vertellen over ons merk. Niet alleen brainstormen we over de nieuwe collecties met klanten, we houden het contact ook persoonlijk. Verder doen we niet aan minimale afnames met orderen, ook retouren proberen zo flexibel en goed mogelijk te doen. De verkoopprijzen liggen tussen de 89,95 en 119,95 euro, voor die prijzen proberen we de beste stoffen te vinden. Dat doen we in samenwerking Floris’ oom die veel ervaring heeft met stoffen.”

Wat zijn de plannen voor het nieuwe jaar?

“Elke volgende dag is een verrassing als je een eigen bedrijf hebt. Heel ver vooruit kijken is lastig, maar we richten ons in 2020 vooral op het creëren van naamsbekendheid. We staan aankomende wintereditie daarom ook op Modefabriek. Een webshop is voorlopig nog niet aan de orde voor ons. Wij willen juist stimuleren dat de mensen de moeite nemen om onze broek in de winkel te vinden, te voelen en te passen. Mensen moeten ons leren kennen en daar een positief gevoel bij krijgen.”