TOP

Fun and Fashion, that’s how it’s meant to be

Fashion is een onderwerp dat mensen in meer of mindere mate overal ter wereld bindt. We hebben allemaal ons eigen fashion of non-fashion statement. Fashion is always around us in every culture, religion, age and lifestyle. Offline en online; als avargandist of als trendvolger, de fashionmarkt ligt aan ieders voeten.

Shopping should be a fun experience. Maar is het nog wel zo funny in modeland? Waar het vernieuwen en ontwikkelen van nieuwe trends en modelijnen ogenschijnlijk bij de mode-ontwerpers en trendspotters gewoon doorgaat, zien we dat het in de moderetail ineens tot een bijna totale stop van retailen is gekomen. De kredietcrisis heeft zelfs de doorgewinterde retailer in zijn greep. Je kunt geen winkelstraat meer bezoeken zonder bedolven te worden onder de enorme hoeveelheden sale slogans. De creativiteit van de retailer lijkt te zijn verplaatst van de winkelvloer naar de communicatie met al die vindingrijke sale slogans.

 

Angst?
Wat is er in hemelsnaam allemaal gebeurd? Regeert de angst nu dan echt in retail land en zal iedere ondernemer zich als een ware trendvolger via de eeuwige sale de afgrond in storten? Het kan toch niet waar zijn dat angst wint van de innovativiteit juist in de modebranche?

De fun van het shoppen gaat er zo wel van af; voor een grote groep koopjesjagers is de mode-jacht naar de eeuwige jachtvelden verbannen. Door verveelvoudiging van de sale periodes is er toch  

niets meer overgebleven van dat gevoel van euforie dat je kunt hebben als je lang op de sale hebt moeten wachten om dat geweldige designersjasje tegen fikse korting te kunnen scoren?

Ervaren luisteraars
Je kunt rustig concluderen dat de online fashionretailers het beter hebben begrepen. Zij hebben zich ontpopt tot ervaren luisteraars als het gaat om consumentenwensen. Hier zie je de dialoog die plaatsgevonden heeft tussen consument en retailer duidelijk gevisualiseerd op menig fashionsite.

Consumenten van 2010 willen niet alleen maar gehoord worden, maar willen hun wensen omgezet zien in innovatieve en prikkelende formules en producten. Wees als retailer dus geen trendvolger maar een trendsetter. Maak van de kredietcrisis geen goal in eigen doel, maar een schot voor open doel.

Ik ben klaar voor de nieuwe generatie retailers. U ook?