Geen uitverkoop bij Bellamy Gallery: ‘Black Friday is het totale dieptepunt’
Voor het interview in de vrouwenmodespecial van Textilia, die 13 januari is verschenen, spreken we Imke Bens vlak voor kerst in de winkel van Bellamy Gallery op station Rotterdam Centraal, die nog slechts een paar dagen open is omdat het tijdelijke huurcontract af loopt.
Bens: “In deze testfase van ons concept gaan we vaak voor tijdelijke plekken. Die hebben een lage huur en geen opzegtermijn. Als een locatie goed is, blijven we. En anders hebben we de vrijheid om snel weer weg te zijn uit een pand.” De winkelinrichting is daarom ook simpel en flexibel. Bens, wijzend op de houten tafels en losse rekjes: “We kunnen alles zo omgooien.”
Mooie materialen, transparantie en flexibiliteit
Mireille van der Sprong en Imke Bens leren elkaar kennen tijdens hun managementtraineeship bij Miss Etam en Promiss. Na een paar jaar zetten ze hun carrière voort bij andere grote bedrijven als Hema, Action en WE Fashion. Uiteindelijk keren beiden weer terug bij de Etam Groep.
“Al die grote bedrijven kampen met dezelfde problemen rond langdurige huurcontracten en investeerders. Je raakt steeds verder af van waar het om gaat: het product. We verlangden weer naar mooie materialen, transparantie en flexibiliteit. Het idee om voor onszelf te beginnen, borrelde al langer en een jaar geleden hebben we de knoop doorgehakt.”
Winkelopeningen
Het resultaat is Bellamy Gallery. Eind mei openen ze drie winkels tegelijk: in Haarlem, Den Bosch en op Station Rotterdam Centraal. Begin juni volgde een winkel in Maastricht. “We willen aanwezig zijn op plekken waar mensen nog echt zin hebben om te winkelen”, verklaart Bens de keuze voor deze steden. In oktober kwamen er nog twee winkels bij, in Laren en Amsterdam.
“We hebben geen hoofdkantoor en geen personeel. We doen alles met z’n tweeën, van de inkoop tot de verkoop. We nemen zelf de telefoontjes van de klantenservice aan en we sjouwen zelf met dozen.”
Geen uitverkoop
Bij Bellamy Gallery draait het om drie pijlers. Eén van die pijlers is: er worden nooit kortingsacties gehouden. Bens: “Misschien hooguit wel eens een laatste matenrekje, maar we doen niet aan uitverkoop. Daarmee geef je een verkeerd signaal af: namelijk dat de consument de rest van het jaar te veel betaalt. Black Friday zie ik als het totale dieptepunt van waarin we met z’n allen zijn beland in de retail. Iedereen grijpt alles aan om korting te geven zonder enige link met de Nederlandse retail.”
In de nieuwste editie van Textilia legt Imke Bens onder meer uit wat de overige twee pijlers van het bedrijf zijn. Ook vertelt ze hun naamsbekendheid gaan vergroten en welke plannen er zijn voor de toekomst. Verder komen ook anderen aan het woord: een vaste klant, de fotograaf van Bellamy, en retailexpert Fred Rutgers.
Lees het volledige interview in Textilia #1
Wil je het hele jaar door op de hoogte zijn van alle ins en outs van de modebranche? Sluit dan een jaarabonnement af. Twaalf edities per jaar en toegang tot alle exclusieve content op de website. En natuurlijk tweemaal per jaar de kleurkaarten met de nieuwste modekleuren.