Gespot: 3 retailconcepten in Amsterdam
Op dinsdag 8 april organiseerde het Amsterdamse decoratie- en etalagebedrijf Frans Beekwilder een fietstour door Amsterdam met de acht genomineerden voor de Etalage van het jaar-verkiezing. Onder leiding van Sabrina Pievani van Beekwilder bezochten de kanshebbers interessante en nieuwe retailconcepten.
Trends
Er kwamen verschillende trends naar voren tijdens de retail-hotspot-tour: de huiskamerpresentatie, conceptstores en het presenteren in houten kisten.
1. Huiskamer
Het creëren van een huiskamergevoel is een van de nieuwe trends. De winkel wordt dan zo gepresenteerd dat het lijkt of je in een woonkamer staat. Hay Amsterdam, Les Deux Frères en Raw Materials hebben dit ieder om hun eigen manier vertaald.
Hay Amsterdam: Hay is een Deens designbedrijf in de Spuistraat in Amsterdam en creëert meubels, tapijten en accessoires . Hay werd opgericht in 2002 door de Deen Rolf Hay, die het Deense Design uit de jaren vijftig en zestig weer nieuw leven in wilde blazen. Inmiddels zijn er zaken in Kopenhagen, Oslo, Berlijn, München en Amsterdam. Verschillende meubeldesigners exposeren hier hun collectie. Er wordt een huiselijk gevoel neergezet door de huiskamerpresentatie.
Les Deux Frères: de kledingwinkel aan de Rozengracht in Amsterdam is het initiatief van de twee broers Matthieu en Alain en is geopend op 7 maart 2014. De broers delen hun gezamenlijke passie voor ondernemen en casual chique herenmode. De herenzaak brengt chique en casual samen in een persoonlijke sfeer. Het idee is ontstaan uit de behoefte om de persoonlijke sfeer weer terug te brengen in tijden van internetshoppen, grote warenhuizen of stijve winkelbediendes.
Raw Materials: in deze winkel aan de Rozengracht in Amsterdam worden ongewone woonproducten verkocht. Alle producten zijn gebruikt, ongepolijst, gerecycled en gemaakt van natuurlijke materialen. De producten worden over heel de wereld ingekocht en zijn een mix van vakmanschap, liefde en eigen ontwerp. De sfeer is industrieel, rustiek en etnisch.
2. Conceptstores
Tijdens de tour bezochten de genomineerden Hutspot en SPRMRKT: beide conceptstores. In principe is alles wat hier te zien is ook te koop. Naast de kledingcollecties worden er ook andere producten verkocht.
SPRMRKT: sinds 2003 zit de winkel gevestigd in het pand van de oude supermarkt aan de Rozengracht in Amsterdam, vandaar de naam. De winkel biedt een brede selectie van prêt-à-porter collecties ontworpen voor mannen en vrouwen, een boekhandel en pop-up events. Daarnaast worden er regelmatig kunst en lifestyle evenementen georganiseerd. Momenteel zit er een barbershop in de winkel.
Hutspot: de conceptstore opende in de zomer van 2012 in een kleine ruimte in Utrechtsetraat in Amsterdam. Inmiddels is Hutspot verhuist naar een groter pand aan de Van Woustraat. De winkel is verdeeld in twee grote ruimtes. Alles van kleding, meubels, boeken en accessoires is beneden verkrijgbaar. Boven is een grote, open ruimte waar je koffie kunt drinken in het café, werken aan de lange leestafel of nadenken over kunstwerken in de galerie.
3. Houten kisten
Het presenteren in houten boxen is een nieuw concept. Het idee achter deze trend is dat ‘thuis’ ook alles een vaste plek heeft en ergens in staat. Urban Outfitters en The New Label Project doen dit ieder op hun eigen manier.
Urban Outfitters: sinds 18 oktober 2013 zit de Amerikaanse kledingketen gevestigd aan de Kalverstraat in Amsterdam. De keten wil betaalbare hipster-items verkopen die elders niet verkrijgbaar zijn. De wanden van de winkel hangen vol met kasten waar de producten in worden gepresenteerd.
The New Label Project: de winkel zit sinds 2011 gevestigd aan de Rozengracht in Amsterdam. Het idee is om nieuwe ontwerpers een presentatieruimte te bieden. Daarom zijn er allemaal houten boxen. Zo kan iedere ontwerper zijn eigen box creëren. Alles in de winkel is handgemaakt. Kleding, schoenen, sieraden, tassen en home accessoires: alles wat in de stijl van de winkel past.