TOP

GS1 beloont Micro Fashion voor inzet EDI-implementatie

Tijdens het GS1 Pluimen-event op 30 maart heeft het bedrijf Micro Fashion uit Capelle aan den IJssel uit handen van Hendrik Jan Roel, voorzitter GS1 Nederland en Executive Vice President Finance Albert Heijn, een pluim gekregen. Deze werd uitgereikt voor de inzet van het moederbedrijf van Profuomo voor de EDI-implementatie binnen het bedrijf.

Micro Fashion, onder meer bekend van het herenmerk Profuomo, werkt al sinds 2004 met EDI, maar gaat nu met een uitgebreide berichtenset werken, gebaseerd op de Duitse standaard die hiervoor model heeft gestaan. Ze geloven al heel lang in de toepassingen van EDI in de mode.

Managen van EDI

De noodzaak om op deze manier met retailklanten te gaan communiceren is groot, volgens Guido Verhagen, chief information officer bij Micro Fashion: “De opkomst van ‘fast fashion’ en multichannel heeft ervoor gezorgd dat klanten verwachten dat ze overal worden bediend. Dat vraagt om een andere invulling van de keten. We moeten sneller op de vraag op de winkelvloer kunnen reageren. En we moeten de voorraad beter kunnen beheren. Daarvoor heb je wel inzicht nodig. Met deze standaard wordt dat gecreëerd.”, aldus Verhagen in een persbericht.

Gemeenschappelijke datapool

“Een pluim ontvangen is een hele eer, of het terecht is laat ik liever aan anderen over. Wel is het zo dat we een hoop tijd vrijmaken om bij te dragen aan een goed gedragen standaard. Met onze lange ervaring met EDI is dit denk ik ook wenselijk. Wij hebben nagenoeg alles wel een keer meegemaakt. Komend jaar gaan we kijken of we met een aantal bestaande klanten de met omnichannel verrijkte data een stap verder kunnen zetten. Ook hebben wij veel interesse in het neerzetten van een gemeenschappelijke datapool.”

Versnelling

De crisis is hard geweest voor de moderetail. Faillissementen, teruglopende omzetten maar zeker ook de stijgende populariteit van online shoppen heeft de modesector aan het denken gezet over hun businessmodel. Vindt ook Verhagen. “De crisis heeft de ontwikkelingen in de mode, die op het gebied van afspraken over standaarden lange tijd in slakkentempo verliepen, flink versneld.”

Modesector in transitie

De sector zit nog volop in die transitie. De sector moet gaan versnellen. Elektronische communicatie met de EDI berichtenset van GS1 vormt hiervoor de basis. Het e-commerce proof maken met EDI vormt een belangrijke voorwaarde. “Het is twee voor twaalf. Ook al is het misschien tegen de stroom in investeren. Als je niet op de online consument anticipeert zie ik weinig toekomst voor modebedrijven,” aldus Verhagen.