@Helpdesk: retargeting
Jaap Jacobs van e-businessspecialist Fingerspitz weet alles van de nieuwste technologieën binnen e-retailing en geeft tips hoe je deze kunt toepassen in je bedrijf. Deze week: de voordelen van 'retargeting'
Mijn vriendin en ik zijn verhuisd. Twee maanden werken en klussen heeft er fysiek ingehakt. Het zou fijn zijn als ik even lui op de bank kon liggen.
In plaats daarvan moet ik voor de derde keer een rolgordijn terugbrengen naar de Gamma. We hebben zoveel doe-het-zelfwinkels van binnen gezien, dat we voor het gemak de bonnetjes in een doosje hebben verzameld. Dom. We stonden al twee keer met het verkeerde bonnetje in de verkeerde winkel.
LEGO voor wie?
Weet je wat ik fijn zou vinden? Dat het winkelpersoneel me zou herkennen. ‘Ah, daar is Jaap weer. Zou hij vandaag wel het juiste bonnetje bij zich hebben? Hangt het rolgordijn al? Net zoals dat bij leuke boetiekjes gebeurt, aldus mijn vriendin. Het zou kunnen bij de Gamma. Ik heb toch zo’n klantenpas? Stel dat ze zouden zien dat ik kinderbehang had gekocht, dan hadden ze precies geweten in welke levensfase ik zat. Dan hadden ze me relevante aanbiedingen kunnen doen. Terwijl ik nu – we hebben nog geen kinderen – een gratis zakje Lego krijg.
Slim en relevant
Internetmarketeers begrijpen de toegevoegde waarde van relevante aanbiedingen. Zij weten dat de consument openstaat voor hulp en advies. Vooral wanneer dit persoonlijk is. Online moderetailers kunnen daarop inspelen. Het toepassen van een virtuale paskamer is daarvan een goed voorbeeld. Met behulp van een webcam zie je hoe een spijkerbroek of zonnebril staat. En even later, als je al hebt doorgeklikt naar een volgende site, zie je die zonnebril weer voorbij komen in een advertentie. Hè? Die had je toch al gepast? Ook toevallig! Nee dus. Dit heet retargeting. Dat houdt in dat je op verschillende sites exact de producten tegenkomt die je al eerder hebt bekeken. Zalando maakt gretig gebruik van deze techniek.
Roet in het eten
Ik vind retargeting een geweldige manier om consumenten te verleiden tot een aankoop. Helaas valt retargeting volgens de beleidsmakers in Brussel onder de cookiewetgeving en die wordt momenteel opnieuw onder de loep genomen. Alhoewel een adverteerder niet exact weet wie je bent, ziet hij wel waar je interesse in hebt. Onwetendheid bij politici en ondernemers over wat de consument wil, kan uiteindelijk de ondergang betekenen van retargeting. Eeuwig zonde!
Jaap Jacobs, Fingerspitz