Het transport van jouw kleding
De roep om transparantie over productie van kleding wordt steeds harder en steeds meer bedrijven geven er openheid over. Over de omstandigheden in de fabrieken, het welzijn van de werknemers en het duurzaam selecteren van machines en grondstoffen. Maar dan zijn we er nog niet. Het transport vormt een aanzienlijk deel van het uiteindelijke kostenplaatje van een kledingstuk. Hoe (duurzaam) gaat dat in zijn werk?
Van fabriek naar haven
Kleding wordt bij voorkeur hangend vervoerd. Het meest gebruikelijke transportmiddel is de boot, die vanuit verre landen de kleding, hangend verpakt in plastic, per zeecontainers naar het land van bestemming brengt. Alleen al hier gaan transportbewegingen aan vooraf, de eerste is die vanuit de fabriek naar de haven. Al deze kosten worden meegenomen in de vraagprijs wanneer een item eenmaal in Nederland in de winkel hangt. Niet alleen de chauffeur en de brandstof moeten betaald worden, ook de autoverzekering, eventuele overnachtingen en bijrijders, tolwegen, enzovoorts. Dat is met elk product zo. Althans, als het goed is. Zelfs de kosten van de jaarlijkse keuring van een vrachtwagen kunnen worden doorberekend.
Hangend, schoon en kreukloos aan de rekken
Op de boot is het wachten tot aankomst in het land van bestemming, in ons geval de Rotterdamse haven. Daar worden de containers aan land getakeld en volgt de rit richting distributeur, waarna winkels bevoorraad kunnen worden. In deze fase zijn er ook weer allerlei tussenstations die de prijs mede moeten bepalen. De orderpicker in het distributiecentrum, wederom de diensten (zoals deze) van het transportbedrijf en als eindpunt de winkel waar het personeel betaald moet worden. Als alles vlekkeloos verloopt, komt de kleding nog steeds hangend, smetteloos schoon en kreukloos aan de rekken terecht.
Zonder transport staat alles stil, duurzaamheid weegt ook zwaar
Kortom, de situatie in kledingfabrieken kan altijd beter, maar het transport verdient ook de nodige aandacht. Zonder transport staat alles stil, is een bekende slogan van de sector. En als men consequent is, wordt in deze fase van de letterlijk en figuurlijk lange reis die een kledingstuk aflegt, ook voorzien in goede omstandigheden. Het is bovendien interessant om je in die hele reis te verdiepen, dat maakt de soms hoge prijs een stuk verteerbaarder. Niet alleen geldt dit voor kleding, maar ook voor alle andere producten die we aanschaffen. Denk dan vooral aan je telefoon. In elke productiefase zijn er aspecten die wel een duurzaamheids-update kunnen gebruiken. Het wachten is nog op zoiets als een elektrische vrachtwagen. Transport per boot is weliswaar relatief energiezuinig maar tegelijk milieuvervuilend. Het is goed dat er in ieder geval door de consument over nagedacht wordt, maar met louter arbeidsomstandigheden verbeteren zijn we er nog lang niet, qua duurzaamheid.