Hoe duurzaam is: Kuyichi? Aflevering #1
Verantwoorde productie is momenteel bij veel bedrijven een buitengewoon belangrijk aandachtspunt. In Textilia #5 duiken we in het verleden van de duurzame jeans, maar hoe staat het met de ontwikkelingen en ambities voor de toekomst? Dit keer leggen we voorloper van het eerste uur, Kuyichi, onder de loep.
Merk: Kuyichi
Aangesloten bij: Convenant Kleding & Textiel, Alliance for Responsible Denim.
Wapenfeiten tot nu toe: In bijna twintig jaar heeft Kuyichi de nodige ervaring opgedaan met duurzame productie. Aanvankelijk starten de ontwikkelingsorganisaties Solidaridad, Icco en Cordaid met het merk dat bekend wordt om de steun aan Peruaanse fair trade-boeren die bio-katoen produceren. Nog steeds is alle katoen van het label biologisch en GOTS – Global Organic Textile Standard – gecertificeerd. Dit betekent dat elke stap in de keten, van katoenveld tot de fabriek waar stukken in elkaar worden gestikt, aan hoge voorwaarden voldoen. Hierbij wordt gekeken naar zowel milieu als sociale aspecten. In 2018 heeft de laatste denimfabriek een GOTS-certificaat gekregen. Kuyichi deelt alle fabrieken op de website.
Post-consumer recycling
In de denim gebruikt Kuyichi steeds meer post-consumer gerecyclede vezels. Dit vergt meer inspanning dan gerecyclede vezels van afvalstromen in het productieproces (pre-consumer’ of ‘post-production’). Een recyclebaar kledingstuk moet namelijk minimaal voor 96 procent uit katoen bestaan. Het merk is tevens afgestapt van regulier polyester en gebruikt alleen nog maar post-consumer gerecycled polyester van PET-flessen.
Samenwerking
December 2018 heeft de onderneming het Convenant Kleding & Textiel ondertekend, waarbij het door middel van samenwerking de impact op sociaal vlak wil vergroten. Vorig jaar heeft Kuyichi onder de vlag van Alliance for Responsible Denim slagen gemaakt op het gebied van post-consumer recycled denim en duurzamere wassingen.
De tekst wordt vervolgd na de foto.
Het mission statement van Kuyichi.
Ook goed om te weten: Sinds 2016 voert Kuyichi een ‘no seasons’-beleid. De producten worden over het seizoen heen aangeboden en gaan niet in de uitverkoop. Hiermee wordt ingegaan tegen het snelle ritme van de mode-industrie en trends. De onderneming meent dat de consument een mentaliteitsverandering moet ondergaan om kleding te waarderen.
Hoe zit het met de openheid: Kuyichi deelt op de website vrij veel informatie. Zo vind je er het sustainability rapport 2018 en meer inzichten over alle fabrieken, de materialen, technieken en certificaten.
Wat kan beter: Dit jaar ligt de focus op het implementeren van het nieuwe chemische management en het versterken van partnerships met fabrieken. Kuyichi wil een actievere rol innemen in het verbeteren van de arbeidsomstandigheden in fabrieken. Daarvoor wil het de werkplaatsen vaker bezoeken. Daarnaast wordt er gewerkt aan verbetering van het materialenportfolio.
2020: In 2018 bevatte een kleine 35 procent van de broeken gerecyclede vezels. Het merk heeft een commitment gedaan aan de Global Fashion Agenda dat in 2020 het percentage naar 75 procent gaat. Daarnaast wil het op sociaal vlak progressie zien bij de belangrijkste fabrieken.
Uit de collectie van zomer 2019.
Medewerkers op de foto voor de jaarlijkse campagne ‘We made your clothes’. Links de productiemanager.
Kuyichi zet in op post-consumer recycling.