Hoe gaat het met Goodbrandz? *
Cecile Scheele begon Goodbrandz in 2011 met een aantal duurzame modemerken. Inmiddels bestaat het portfolio uit 15 merken, zoals Lanius, LangerChen, Wellicious, A Beautiful Story, MyOMy Do Goods, WeWood en Amor Collections. Dankzij de groei verhuist het agentuur in het nieuwe jaar naar een grotere showroom in het souterrain van het Fashion House. “Daar hebben we twee keer zoveel ruimte, ongeveer 500 vierkante meter”, vertelt Cecile Scheele. “Die ruimte gaan we delen met Michel Smit labels, van Sportalm, Frieda & Freddies, Passport en Faber, waar we de afgelopen seizoenen al mee samenwerkten. Maar we blijven aparte agenturen.”
MyOMy Do Goods
Wat had je voor ogen toen je Goodbrandz begon?
“Het is altijd onze insteek geweest om duurzame mode uit de niche te halen en mainstream te maken. Dat je het ook kunt kopen als je niet per definitie op zoek bent naar duurzame mode. Bij Albert Heijn kun je ook biologisch eten kopen naast de standaard producten. We richten ons daarom vooral op reguliere modezaken. Duurzame klanten vormen een kleine niche. Onze merken worden momenteel op meer dan 400 verkooppunten in Nederland verkocht. Van filiaalbedrijven als Sissy Boy, Tally-Ho en Bonte Schaep tot de betere modezaken als Van Tilburg en Fabert de Wit. In het begin kwamen we niet altijd even makkelijk bij een nieuwe winkel binnen, maar nu komen winkeliers zelf naar ons toe.”
LangerChen
Is het makkelijker geworden om duurzame merken te vinden?
“We hebben inmiddels de luxe dat we merken aangeboden krijgen. In het begin was het echt zoeken en reisden we heel Europa, en zelfs Amerika, af. Maar vaak was het het net niet. Er waren weinig commerciële merken en veel kleine designers en merken. Die hadden niet altijd dat niveau dat wij zoeken. Voor ons moet een merk aan alle kwaliteitsnormen voldoen en dat was heel lastig in het begin. Er komen gelukkig steeds meer geweldige nieuwe initiatieven en steeds meer merken zijn aan het verduurzamen. Dat laatste juichen wij toe, maar wij blijven ons richten op merken die vanuit maximale duurzaamheid begonnen zijn en gecertificeerd zijn.”
Wat zijn jullie bestsellers?
“Het merk LangerChen. Dat zijn jassen van biologische wol, die dankzij een nieuw natuurlijk membraam wind- en waterdicht is. En de tassen van MyOMy blijven een bestseller. Ook de verkoop van de houten horloges van WeWood blijft groeien. Het Duitse Lanius is een goed voorbeeld van een duurzaam merk dat commercieel is. Dat verkopen we pas een jaar, maar groeit enorm.”
We Wood
Moet je duurzame merken apart presenteren in je winkel?
“Daar kampen veel retailers mee. Apart presenteren is wel de beste manier, zodat je het verhaal kunt vertellen en in kan spelen op de steeds belangrijker wordende productbeleving. Alle medewerkers van Goodbrandz hebben een marketingachtergrond. We adviseren winkeliers en geven trainingen aan personeel. Maar we leveren ook pos-materiaal en shop-in-shopconcepten. We hebben nu drie shop-in-shops in Nederland, zo heeft Voorwinden 30 vierkante meter die door ons wordt ingevuld.”
Denk je wel eens aan een eigen winkel?
“De ambitie voor een conceptstore hebben we zeker. Maar niet dit jaar, misschien in 2017. En dan zou ik het niet bij één winkel willen laten, maar een franchiseconcept neer willen zetten.”
Lanius
Wat staat er op de planning voor 2016?
“Eind januari lanceren we een retailplatform in samenwerking met Locals United: Inspiring Stories. Daar kunnen fysieke winkels hun duurzame merken verkopen. Ook winkels die maar één duurzaam merk verkopen of die geen klant van Goodbrandz zijn, kunnen zich aansluiten. Het is volledig kosteloos voor winkeliers, ze betalen geen maandelijkse kosten. Je kunt vrijblijvend meedoen en je collecties erop plaatsen. Alleen als je iets verkoopt draag je 15 procent af. We gaan deze shop groots promoten richting de consument.”
Amor Collections