TOP

Hoe gaat het met Mavi Jeans? [interview] *

Drie en een half jaar geleden begon Lucas van de Burgt met drie collega’s aan het avontuur dat Mavi Jeans heet. “Inmiddels is Mavi Jeans Nederland BV gegroeid naar vijftien collega’s en heeft zij een goed distributienet opgebouwd met meer dan 400 verkooppunten.” Hij vertelt over de kracht van Mavi.

Hoe is het de afgelopen tijd gegaan met Mavi?

“Drie en een half jaar geleden zijn we met vier collega’s begonnen met Mavi in Nederland, drie in de verkoop en een parttime collega op de boekhouding. Inmiddels is dat gegroeid naar vijftien collega’s en hebben wij een duidelijk distributienet opgebouwd met goede verkooppunten. Daar mogen we erg trots op zijn.”

Waardoor komt dit succes?

“Ons moederbedrijf Erak is een hele grote producent in Turkije. Dankzij de productie voor andere merken, beschikt zij over een enorme knowhow met betrekking tot pasvormen. Ons succes komt door een paar kenmerken: onze pasvormen hebben een groot pasbereik en onze manier van communiceren met onze afnemer is open en duidelijk. Wij zorgen er daarnaast voor dat wij altijd de nieuwste kwaliteiten en wassingen op het juiste moment aanbieden.”

Aan wat voor kwaliteit is momenteel veel behoefte?

“De markt vraagt om vernieuwingen in denim en andere kwaliteiten. Deze kwaliteiten in denim en stretch katoen moeten ‘een soft touch’ hebben en moeten comfortabel aanvoelen bij het dragen. Dat geldt overigens niet alleen voor de dames, maar ook voor de heren.” 

Hoe werken jullie samen met de retailer?

Wij hebben gesprekken met onze retailers met betrekking tot cijfermatige onderbouwing van de verkopen en onze vertegenwoordigers bieden een hoge bezoekfrequentie. Wij denken mee met diverse reclame ideeën.”

Sinds vorig jaar hebben jullie een eigen magazijn, waarom was dat nodig?

“In 2014 zijn wij wederom sterk gegroeid en toen hebben wij besloten om het logistieke deel van de distributie zelf te gaan doen. Bij de start vonden wij het belangrijk om de logistieke distributie uit handen te geven aan de firma Fashionwheels. Zij hebben ons erg goed geholpen tijdens de opbouw van ons merk maar vorig jaar was de groei zo sterk dat wij het nodig vonden om 1000 m² magazijn bij te huren en zelf de gehele distributie in handen te nemen. Dit was ook de volgende stap naar nog meer service voor onze relaties.”

Zijn er verder nog veranderingen op komst voor Mavi?

“Dit najaar beginnen wij met een shop in shop systeem en daarnaast starten wij met EDI binnen ons computersysteem om de service te verfijnen naar onze relaties.”

Hoeveel verkooppunten heeft Mavi zo ondertussen?

“Wij hebben 423 verkooppunten”. Deze verkooppunten zijn de grote weidewinkels, jeanswinkels en boetieks”.

Naast de pasvorm, waar ligt verder nog de kracht van Mavi?

“Dat ligt in open communiceren met je retailer. Wij vinden het belangrijk dat er met onze afnemers wordt gesproken over de doorverkoop, de omzetsnelheid en de rentabiliteit. Door het grote pasbereik van onze jeans en de service die wij bieden in lange lengte voor dames (32, 34, 36 en 38) en voor de heren (32, 34, 36, 38 en 40) zijn wij tevens onderscheidend.”

Hoe gaat de inkoop bij Mavi?

“De basis marge is 2.5 bij Mavi. We maken twee hoofdcollecties en twee tussencollecties. De tussencollecties zijn de hoog zomercollectie (mei / juni) en de wintercollectie die in november/december wordt geleverd. Dit zijn kleinere collecties en vaak zijn deze gebaseerd op behoeften die wij doorkrijgen uit de markt.”

Waar moet Mavi naartoe in Nederland?

“Ik verwacht dat Mavi in de denimtop 10 staat binnen tien jaar. Daarnaast blijft service zowel intern (naar collega’s) als extern een belangrijke factor binnen ons bedrijf. Ons doel is dat in de samenwerking nog verder geïntensiveerd gaat worden.”