Hoe kom je in de finale? 5 praktische tips voor je winkel
Maar gelukkig zijn er nog altijd de creatieve ondernemers die kleur geven aan het straatbeeld. Vaak kleine zelfstandigen. Uiteraard zijn er ook ketens die het wel snappen, die innovatief zijn en vooral actief met het benaderen van de klanten. De actieve ondernemers zijn koplopers als het gaat om eigenzinnige acties om klanten te binden. De trend van nu is toch wel bij uitstek om een speciaal event te organiseren. Maar hoe voorkom je overkill? Want bijna iedereen doet het. En zijn mensen nog wel bereid om van de bank af te komen voor een hapje, drankje en een dj in de winkel?
Als marketeer voor winkels en merken organiseer ik regelmatig custom-made events. Ik ben van mening dat winkelen elke dag een speciaal event moet zijn voor je klanten. Elke dag sta je in de finale en moet je winnen! Maar hoe kom je in de finale? Hieronder een vijftal simpele en praktische tips.
5 praktische tips
1. Winkel
De winkel is je basis, en moet er altijd tiptop uitzien, van ’s ochtends tot ’s avonds. Zorg dat op tijd artikelen worden aangevuld. Stofzuig regelmatig. Een goed gestylede etalage kan een trekker zijn. Zet verse bloemen neer. Ook de juiste muziek kan mensen verleiden tot een aankoop.
2. Collectie
Een toonaangevende collectie in de winkel is key, hiermee kun je je onderscheiden. Maak een originele mix van commerciële en unieke vooruitstrevende items. Verdiep je in de laatste trends door regelmatig beurzen te bezoeken, en blogs en magazines te lezen.
3. Personeel
Enthousiast en goed opgeleid personeel is schaars. Stop voldoende tijd in het trainen van medewerkers, desnoods met behulp van een externe partner. Natuurlijk kost dit geld, maar deze investering zal zich zeker terugbetalen. Bovendien geeft het de teamspirit een boost.
4. Luisteren
Luister goed naar je klanten. Dat is moeilijker dan je denkt! Probeer erachter te komen waar ze echt naar op zoek zijn. Wat is hun behoefte? Waar worden ze echt blij van? Een keer nee verkopen is helemaal niet erg, maar benader ze wel actief per telefoon of mail als je denkt het juiste item voor ze te hebben.
5. Service
Een goede service werkt beter dan welke advertentie ook. Iemand die fijn is geholpen, vertelt zo’n ervaring graag door, is enthousiast en de perfecte ambassadeur voor je winkel. En het is nog gratis ook! Help je klanten zoals je zelf ook graag geholpen wilt worden.
Het zijn misschien geen wereldschokkende tips, maar ze vormen wel de basis voor iedere winkelier. Doe er je voordeel mee, en laat het me weten als je in de finale staat. Of nog belangrijker, als je wint!
Wouter Munnichs / wouter@long-john.nl
Wouter Munnichs heeft ruim twintig jaar ervaring in de retail- en fashionbranche. Leerschool was Diesel Jeans, waar hij zes jaar heeft gewerkt. Daarna stond Munnichs aan de wieg van merken als LVIS (kindermode), Ontour en Red – Rag Shoes. Ook heeft hij bij diverse modebedrijven gewerkt als sales- en marketing manager. Munnichs is mede-eigenaar van lifestylemerk Butts and Shoulders. Hij is actief als freelance marketingspecialist voor denimmerken, winkels, events en beurzen. Ook heeft hij een dagelijkse inspiratieblog: www.long-john.nl