TOP

Hoe krijg je als retailer leveringen tijdig bij de consument?

Afgelopen feestdagen stonden voornamelijk in het teken van cadeau- en outfitstress. Veel mensen waren onderweg, of rondden de laatste loodjes op werk af. Cadeautjes werden daarom vaak via webshops gekocht, wat leidde tot meer online bestellingen en dus meer bezorgingen. Een stijging in sales, maar ook in logistieke druk.

In deze blog laat Tim Helsen, countrymanager bij UPS Benelux, zijn licht schijnen over je als retailer je leveringen tijdig bij de consument krijgt.

“Voor UPS betekende dit piekseizoen: chauffeurs namen even geen vakantiedagen meer op en al onze medewerkers stonden klaar om mee te helpen in de centers. Alle cadeaus moesten immers op de juiste tijd en plek aankomen. Maar ook nu blijft online shoppen immens populair. Het gemak waarmee skibroeken en -stokken maar ook ruitenkrabbers en warmtekruiken last minute online besteld kunnen worden, zorgen voor een voortdurende drukte voor retailers en logistieke dienstverleners.

Met de opkomst van online shoppen zijn thuisleveringen, en daarmee gemak en keuze, in toenemende mate belangrijker geworden voor de klantervaring. Dit biedt mogelijkheden voor retailers om zich te kunnen onderscheiden. Dit geldt ook voor UPS, waar we altijd op zoek zijn naar slimme en efficiënte oplossingen voor onze klanten.

Zodoende hebben we UPS My Choice en UPS Access Points ontwikkeld, om online winkelen en het ontvangen van pakketten waar en wanneer dan ook, eenvoudiger te maken. En om er dus voor te zorgen dat je als retailer of consument meer grip krijgt op een tijdige en zorgvuldige levering, bijvoorbeeld van je feestjurkje of het verjaardagscadeautje voor je schoonvader.

Leveringen beheren kan via onze onlinedienst UPS My Choice. Via dit platform kun je je levering aanpassen, ook wanneer het pakket al onderweg is, door alternatieve leverlocaties en -tijden te kiezen, de levering te pauzeren of de levering terug te sturen naar de afzender. Je ontvangt een bericht wanneer je pakket klaar is voor verzending, wanneer er iets onverwachts gebeurt en bij aflevering. Waar mogelijk, kunnen retailers consumenten ook een extra bericht sturen via de UPS My Choice-melding, met daarin loyalty- of gerelateerde productaanbiedingen.

Mocht je niet thuis zijn om een levering in ontvangst te nemen, dan kunnen de pakketten naar een UPS Access Point worden gestuurd, zoals supermarkten, benzinestations en tabakszaken. Deze zijn ook in de avonden en weekenden geopend en zijn zo geselecteerd dat 95% van de Nederlanders een afhaalpunt binnen vijf kilometer van het thuisadres heeft. Het is de ideale oplossing bij een drukke agenda. Aflevermeldingen die worden achtergelaten door de UPS-chauffeurs informeren je dat je je pakket dezelfde dag nog kunt ophalen, wanneer het je uitkomt.

Het komt natuurlijk ook wel eens voor dat het product of cadeautje dat je gekocht had, niet helemaal in de smaak valt en teruggestuurd moet worden. Een snel en eenvoudig retourproces is dan een absolute must voor elk online (mode)retailbedrijf. De kosten die gepaard gaan met het retourneren van een product kunnen oplopen, en jij wil daar niet voor opdraaien. Als ondernemer kun je zelf ook een rol spelen in het terugdringen van retourkosten. Bijvoorbeeld door de klant in de richting van de – voor jou – meest voordelige retouroptie te sturen, met slim prijsbeleid.

Services als My Choice en Access Points zorgen er dus voor dat pakketjes altijd en overal ontvangen kunnen worden. Bovendien dragen ze bij aan UPS’ duurzaamheidsdoelstellingen doordat ze het aantal stops dat de chauffeur moet maken verminderen, wat de CO2-uitstoot verlaagt. We kunnen dus met een gerust hart het nieuwe jaar starten!”

Tim Helsen, country manager UPS Nederland


Meer weten over UPS My Choice en UPS Access Points?