TOP

Inflatie naar 6,4 procent in januari, Hengst Footwear failliet en contante betalingen steeds duurder

De inflatie is in januari verder toegenomen. Ook kleding en schoenen werden duurder, maar niet zoveel als een maand geleden. Verder: schoenenbedrijf Hengst is failliet, slow fashionlabel The Make opent een pop-up in Arnhem en klanten die contant betalen, kosten winkeliers steeds meer geld. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van donderdag 10 februari.

Foto: Ilsoo van Dijk

Inflatie loopt verder op, minder hoge prijsstijging voor kleding en schoenen

De inflatie in Nederland is in januari verder gestegen, meldt het CBS: van 5,7 procent in december tot 6,4 procent in januari. Volgens de Europese meetmethode is de inflatie zelfs 7,6 procent, tegen 5,1 procent voor de hele eurozone. Dat verschil is in lange tijd niet zo groot geweest. De stijging komt vooral doordat de prijzen van energie en voeding blijven oplopen. Kleding en schoenen werden ook duurder, maar niet zoveel als een maand geleden. In december ging het om een stijging van 5,3 procent, in januari was dit 3,5 procent.

120-jarig familiebedrijf Hengst Footwear failliet

Hengst Footwear is op 2 februari failliet verklaard door de rechtbank in Overijssel. Het familiebedrijf uit Steenwijk vroeg het faillissement zelf aan. “Het was voor ons als familie een heftig besluit en we zijn nu druk met alles wat erbij komt kijken”, zegt mede-eigenaar Karen Hengst tegen de Steenwijker Courant. De voornaamste oorzaken zijn volgens haar de ‘aanhoudende negatieve effecten’ van corona en de extreem gestegen tarieven voor zeevracht. “Die hebben de liquiditeitspositie zodanig onder druk gezet dat het, ondanks herhaaldelijke financiële injecties, niet mogelijk was om het bedrijf voort te zetten.” Momenteel wordt er op de achtergrond overleg met belanghebbenden gevoerd over een mogelijke doorstart. Hengst Footwear vierde in 2021 nog het 120-jarig jubileum. Het bedrijf is gespecialiseerd in schoenen, verpakkingen en display met onder meer de eigen merken Hengst en Fabulous Fabs.

Contante betalingen steeds duurder voor winkelier

Een klant die contant betaalt, kost een winkelier tegenwoordig bijna drie keer meer (0,49 euro) dan een klant die pint (0,17 euro). Dat blijkt uit onderzoek van Panteia in opdracht van Betaalvereniging Nederland en de Nederlandse toonbankinstellingen over de periode 2017 tot en met 2020. Het aantal transacties liep als gevolg van de coronamaatregelen flink terug in 2020, met 14 procent ten opzichte van drie jaar eerder (5,2 miljard tegen 6 miljard transacties). Toch daalden de kosten van het betalingsverkeer slechts licht: van 1,42 miljard euro naar 1,35 miljard euro. Bijna de helft van die kosten (45 procent, ofwel 603 miljoen euro) is voor rekening van klanten die met cash betalen, hoewel die nog maar 24 procent van het totaal uitmaken. De kosten van contante betalingen zijn de afgelopen drie jaar namelijk flink toegenomen, met bijna 70 procent, wat komt omdat er steeds minder gebruik van wordt gemaakt. Die trend is al jaren geleden ingezet en werd door de coronacrisis nog eens versterkt. De kosten van pinbetalingen zijn daarentegen stabiel gebleven. Die maakten in 2020 ruim 70 procent van alle betalingen uit, een kostenpost van 617 miljoen euro.

Slow fashionlabel The Make opent pop-up in Arnhem

Slow fashionlabel The Make opent vrijdag (11 februari 2022) een pop-upstore in Arnhem. Dat meldt het merk op Instagram. The Make strijkt neer op de Bakkerstraat 68 en blijft daar tot 23 februari. The Make staat voor tijdloze kledingstukken van hoogwaardige kwaliteit, waarbij zoveel mogelijk gebruik wordt gemaakt van duurzame materialen. De collecties (maat 34-48) worden ontworpen in Andelst, een dorp vlakbij Arnhem, en geproduceerd in Polen. Als onderdeel van het concept kunnen kledingstukken gratis op de juiste lengte of maat worden afgespeeld en/of vermaakt.

Mud Jeans vraagt aandacht voor hergebruik met 5 meter lang denimmonster

Een opvallende verschijning voor het Koninklijk Instituut voor de Tropen in Amsterdam: daar bivakkeert ‘Messy, het monster van Cop Ness’ (zie foto’s) voor de komende twee weken. Het vijf meter lange kunstwerk van de duurzame streamingdienst Waterbear is gemaakt van achthonderd door Mud Jeans gedoneerde spijkerbroeken. Het denimmonster werd afgelopen november onthuld tijdens de klimaattop in Glasgow (COP26) en is naar Nederland gehaald in het kader van de Week van de Circulaire Economie (7-12 februari 2022). Daarna zal Messy ook andere Europese landen aandoen. “Met dit kunstwerk willen we Nederlanders inspireren en tegelijkertijd uitdagen om een (meer) circulair leven te leiden en daarmee zelf iets te doen tegen klimaatverandering”, aldus Poppy Mason-Watts, hoofd marketing bij Waterbear. Een QR-code geeft mensen toegang tot tips & tricks op dat vlak. “Veel mensen denken dat klimaatverandering een niet-bestaand monster is”, voegt Mud Jeans-oprichter Bert van Son daaraan toe. “Met deze samenwerking geven we het fenomeen letterlijk en figuurlijk een gezicht.”