Inkooptips voor winter 2010
December is weer bijna voorbij en de meeste ondernemers zullen moeten concluderen dat het een lastig jaar is geweest. Omzetten en rendement staan onder druk en modetrends volgen elkaar steeds sneller op. Je kunt er niet meer omheen om de inkoop voor winter 2010 goed voor te bereiden. Het allerbelangrijkste is een goed inkoopplan en inkoopbudget. Dat is de basis en staat garant voor een beter resultaat in het nieuwe winterseizoen.
Tips voor de inkoop van winter 2010:
- Bepaal je koers, weet wat je wilt verbeteren en zet de focus hierop. Denk bijvoorbeeld aan het beheersbaar maken van de voorraad door het spreiden van leveringen en de juiste artikelen op het juiste moment laten binnenkomen. Dikke truien en vesten in juli en augustus zijn echt niet nodig.
- Bekijk eerst de collecties bij leveranciers en op beurzen. Bepaal daarna wat je gaat inkopen en bij welke leverancier. Zo kun je een goed assortiment samenstellen en koop je gevarieerd in. Let daarbij ook op de beste prijs in verhouding tot de kwaliteit. De consument van nu is kritisch, de kwaliteit moet echt super zijn.
- Reserveer minstens 20% van het inkoopbudget om te kunnen bijsturen tijdens het seizoen. Dit budget kun je besteden aan de fastmovers, nieuwe modetrends of kleuren, een leuke actie voor je klant en aanvulling op het basisassortiment. Ook bij tegenvallende verkopen heb je dan nog voldoende inkoopbudget.
- Je kunt klanten blijven prikkelen en stimuleren tot kopen door voldoende vernieuwende artikelen in te kopen. Denk hierbij ook aan kleur.
- Let erop hoeveel tops er ingekocht moeten worden ten opzichte van de onderstukken, de top/bottom-ratio.
- Kijk kritisch naar de maatboog die ingekocht wordt. Dieper en minder breed inkopen zorgt voor een duidelijke winkel met minder nee-verkoop en een betere doorverkoop.
- Analyseer de resultaten van de leveranciers en merken. Neem afscheid van merken en leveranciers waar de scores onder de maat zijn. Kies voor minder merken en leveranciers. In bijna alle gevallen wordt het assortiment er duidelijker van en verbetert het de onderhandelingspositie.
- Vanzelfsprekend behoren goede basics tot de collectie: basis jeans, in de juiste wassing, vorm en perfecte pasvorm, T-shirts en topjes in zwart en wit en met de goede modekleuren als bijverkoop. Actuele basics zijn een zekerheid voor de omzet met een goede marge en normaliter weinig afprijzing.