Zo ziet de nieuwe winkel van Sneaker District eruit
De Amsterdamse vestiging van Sneaker District is na de grootschalige verbouwing in de zomer van 2020 nauwelijks terug te herkennen. Het was tijd voor een update, stellen interieurontwerpers Bart van Seggelen en Valérie Boerma van Barde + VanVoltt op architectuurblog Archdaily. “In de sneakerwereld staat of valt alles met de winkelbeleving. Sneakermerken bepalen welke retailers hun producten kunnen verkopen, niet andersom, dus de fysieke ervaring is cruciaal.”
Sneaker-inspiratie
De splitlevel winkel aan de Rozengracht heeft een oppervlakte van 100 vierkante meter, met een metershoog plafond in het voorste gedeelte van de zaak. De trap in het midden leidt naar het magazijn, de trappen aan weerszijden daarvan naar het meer beschutte achterste gedeelte van de winkel. Leuk detail: de geperforeerde stalen balustrade is geïnspireerd op het voor sneakers veelgebruikte materiaal mesh. In het interieur zijn meer van dit soort sneakerverwijzingen terug te vinden. Zo is de toonbank, gemaakt van gerecycled marmer, voorzien van een motief dat is afgeleid van Nike’s bekende ‘Elephant’-print. Naast gerecycled marmer is voor de inrichting gebruik gemaakt van milieuvriendelijke verf en klei. De betonnen gietvloer is meegenomen uit het vorige interieur.
Roterende displays
De ‘sneakercarrousel’ spring het meest in het oog. Om het relatief beperkte vloeroppervlak optimaal te kunnen benutten, ontwikkelde de interieurstudio samen met de Technische Universiteit Delft en Stalen Gasten een mechanische schoenendisplay. Die draait automatisch rond, zodat klanten rustig kunnen afwachten tot de schoen van hun keuze binnen handbereik komt. Naast gemak voor de consument hebben de roterende displays nog een andere functie: de aandacht van passanten trekken. De carrousels zijn tegen betonnen muren geplaatst, voorzien van ledverlichting en goed zichtbaar vanaf de straat.
Ontmoetingsplek voor liefhebbers
Sneaker District begon tien jaar geleden met een winkel in Amsterdam, gevolgd door een webshop. In 2018 kwam daar een tweede zaak in Antwerpen bij, ook een project van hand van Barde + VanVoltt, om de positie op de Belgische markt te versterken. In de stenen winkels ligt de focus niet zozeer op de verkoop – daar is de webshop voor – maar op het creëren van een fysieke ontmoetingsplek voor sneakerliefhebbers. “De ruimte fungeert als hang-out”, schrijft de retailer op de website. “Waar de sneakergemeenschap kan samenkomen om de cultuur eromheen te vieren.”
Foto’s: Nikki van Toorn/Sneaker District