TOP

Intellectuele eigendomsrechten: de kroonjuwelen van uw bedrijf

Micheline Don bespreekt intellectueel eigendomsrecht. Hoe bescherm je je merk en ontwerpen? Op 16 april organiseert haar kantoor, De Grave De Mönnink Spliet advocaten, een ‘Legal Bootcamp’.

Intellectueel eigendomsrecht en mode gaan hand in hand. Hoe bescherm je je creatieve ontwerpen en merk? Advocate Micheline Don, partner bij De Grave De Mönnink Spliet advocaten, is gespecialiseerd in intellectueel eigendomsrecht. Ze adviseert cliënten onder andere bij voorgenomen productlanceringen, helpt bij het beschermen van merken en producten en het bestrijden van namaak. 

Wat is intellectueel eigendomsrecht?
“Intellectueel eigendomsrecht beschermt alles wat je bedenkt en maakt, alles wat uit jouw geest voortkomt. Van ontwerpen tot teksten en schilderijen en van kunst tot design en muziek. Binnen het intellectueel eigendomsrecht heb je verschillende soorten rechten, zoals het auteursrecht en merkenrecht, die eerder genoemde categorieën behelzen.”

Rechten in de mode 
“In de modebranche is het merkenrecht van groot belang. Dat geldt voor eigen merken, maar ook als je merken van een ander verkoopt, moet je je goed bewust zijn van de rechten en risico’s die daarbij horen. Op de ontwerpen van kleding kan auteursrecht rusten, dat is ook voor retailers en distributeurs van belang. De modemerken zelf hebben vaak de auteursrechten om hun ontwerp te beschermen, hier kan inbreuk op gemaakt worden als andere merken dit kopiëren. Ook winkeliers moeten opletten dat ze geen namaak verkopen, je mag je er namelijk niet achter verschuilen dat je het bij een ander hebt ingekocht.”

Webshops

Voor elke webshop geldt dat oplettendheid gewenst is bij gebruik van productafbeeldingen. Hoewel er vaak geen rechten rusten op gewone productfoto’s, vanwege een gebrek aan creatieve elementen, raadt Micheline Don aan om zelf de foto’s te maken. Verder is belangrijk dat de webshop goede algemene voorwaarden heeft en die op de juiste wijze gebruikt. En de regels voor verkoop aan consumenten zijn onlangs aangescherpt en luisteren nauw. 

De marketingstrijd aan gaan met concurrentie
Don: “De laatste jaren is er veel te doen geweest rondom Google Adwords. Merken passen hun SEO aan op de merknaam van de concurrent. Een consument zoekt bijvoorbeeld op Nike en krijgt Adidas als eerste hit. In principe moet dit onder bepaalde voorwaarden kunnen, maar het moet voor de consument dan wel duidelijk zijn dat het om Adidas gaat. Bij marketingclaims als ‘Albert Heijn is goedkoper dan Lidl’ moet dit duidelijk onderbouwd worden, je begeeft je hier al snel mee op glad ijs.” 

Legal Bootcamp
“Of je nou zelf een modemerk hebt, een webshop of eigen keten runt: iedere modeondernemer krijgt te maken met merkrechten, auteursrechten of andere intellectuele eigendomsrechten. Laat je voorlichten tijdens onze Legal Bootcamp op 16 april!”


Advocatenkantoor De Grave De Mönnink Spliet Advocaten en Textilia organiseren een Legal Bootcamp. Gezien haar grote expertise in de modebranche, is De Grave De Mönnink Spliet Advocaten een zeer geschikte partner om u op juridisch vlak te adviseren. De Grave De Mönnink Spliet Advocaten biedt u daarom graag een Legal Bootcamp aan als nadere kennismaking. Voorafgaand daaraan kunt u vragen of een case voorleggen, die tijdens de Legal Bootcamp op no-name basis zal worden behandeld. Deelname aan de Legal Bootcamp geeft tevens recht op een follow-up gesprek met een advocaat, om individuele vragen voor te leggen.

inschrijven-icoon