TOP

Internetverkoop door een distributeur

Tegenwoordig worden producten door distributeurs steeds vaker via internet verkocht. Kan de leverancier van deze producten hier eisen aan stellen? Advocaat Jette Konings van Van Till Advocaten legt het uit.

Waar een distributeur in het verleden de producten die zij bij haar leverancier kocht vrijwel alleen aanbood via haar groothandel, heeft de directe verkoop van producten via internet de afgelopen jaren een aanzienlijke vlucht genomen. Omdat sommige leveranciers paal en perk wensen te stellen aan de verkoop van hun producten via het internet, is het voor een distributeur van belang om te weten wat een leverancier de distributeur ten aanzien van de internetverkoop kan verbieden en wat niet.

Actieve en passieve verkoop
Verkopen waarbij de distributeur op eigen initiatief individuele klanten bezoekt of benadert wordt beschouwd als ‘actieve verkoop’. Bij passieve verkoop ligt het initiatief van de koop bij de afnemer. Verkoop via internet wordt op grond van de Europese wetgeving beschouwd als ‘passieve verkoop’. Actieve verkoop kan door de leverancier onder bepaalde voorwaarden worden verboden; een verbod op passieve verkoop daarentegen, is niet toegestaan.

Verboden beperkingen internetverkoop
Het uitgangspunt is dat een leverancier haar distributeur niet een algeheel verbod kan opleggen om de contractsproducten via internet te verkopen. Tevens is het voor een leverancier niet mogelijk om de volgende beperkingen op te leggen met betrekking tot internetverkoop:

(a) De leverancier kan haar distributeur niet verplichten om klanten van buiten het vertegenwoordigingsgebied die de website van de distributeur bezoeken te blokkeren of door te leiden naar de website van de producent of naar een website van de distributeurs in het land waar de desbetreffende klant is gevestigd.

(b) De leverancier kan niet verbieden dat de distributeur op haar website de mogelijkheid heeft ingebouwd om te kiezen voor verschillende taalversies.

(c) Het is de leverancier niet toegestaan om een verplichting op te leggen aan haar distributeur om het aandeel van de internetverkoop in de totale verkoop van de distributeur te beperken.

(d) Tot slot kan een leverancier geen afspraken maken op grond waarvan aan de distributeur hogere prijzen worden doorberekend met betrekking tot producten die via het internet worden verkocht, dan voor producten die offline worden verkocht.

Beperkingen die wel zijn toegestaan
Online-verkoopmethoden die als actieve verkoop worden aangemerkt kunnen wel door de leverancier worden verboden. Hiervan is bijvoorbeeld sprake indien de distributeur op haar website gebruik maakt van banners waarmee de distributeur zich specifiek richt op het werven van klanten in andere exclusieve vertegenwoordigingsgebieden.  

Daarnaast is het een leverancier wel toegestaan om bepaalde voorwaarden te stellen aan de verkoop via internet, zoals bijvoorbeeld kwaliteitseisen aan de website en de reclame die daarop wordt gemaakt. Verplichtingen die enkel en alleen tot doel hebben de interverkoop door de distributeur te ontmoedigen, zijn in strijd met het mededingingsrecht en mag een leverancier niet opleggen.

Conclusie
Passieve verkoop via internet door een distributeur kan door een leverancier niet worden verboden. Wel kunnen er beperkingen worden opgelegd, zoals het stellen van kwaliteitseisen. Deze eisen mogen niet uitsluitend tot doel hebben de internetverkoop te ontmoedigen. Uit het bovenstaande volgt dat een distributeur relatief ‘vrij’ is in het gebruik van internet, en een leverancier haar distributeur slechts in beperkte mate verplichtingen kan opleggen. Een distributeur kan bij de verkoop van de producten dan ook volop gebruik maken van de mogelijkheden die het internet biedt. 

De advocaten van Van Till Advocaten schrijven iedere maand een expertlog voor Textilia.nl. Hebt u een juridische vraag voor Van Till Advocaten? Mail dan uw vraag naar S.Duijn@mybusinessmedia.nl en wie weet wordt uw vraag hier de volgende keer beantwoord.