Is uw onderneming Groen?
Als je dit soort reclame maakt, moet je dergelijke stellingen wel kunnen onderbouwen. Hier gaat het vaak mis. In het bovenstaande voorbeeld bedoelde de ondernemer te zeggen dat de grondstoffen voor zijn kleding op duurzame wijze worden verbouwd. De productie van de kleding vond echter plaats in een zwaar vervuilende fabriek. Zijn claim was derhalve misleidend en dus verboden.
Als de ondernemer zijn claim had beperkt tot de grondstoffen, dan was deze wel goedgekeurd (Hij had dan echter wel de consument voor de gek gehouden).
Ook Toyota heeft dit ondervonden met haar claim dat de Prius tot één ton minder Co2 uitstoot. Deze claim was gebaseerd op het rijgedrag van Amerikanen. Europeanen rijden echter aanzienlijk minder kilometers en dus was deze claim niet gerechtvaardigd. Hoewel de Prius wel degelijk minder Co2 uitstoot dan een normale auto, was de reclame niet specifiek genoeg en alsnog misleidend voor de consument.
Pas dus op bij de reclame die je maakt en ga niet zomaar roepen dat je onderneming “groen” is, maar beperk je claim tot het noodzakelijke.