Jan Agelink over winter 2021-2022: ‘Covid-19 versnelt de shift naar duurzaam en digitaal’
Jan Agelink (Buro Jantrendman) sprak voor de corona-uitbraak al regelmatig over de noodzaak om de mode-industrie te veranderen; die moet duurzamer, inclusiever en meer digitaal. De huidige crisis heeft die transitie een boost gegeven, ziet hij. “Een geluk bij een ongeluk, zou je kunnen zeggen. Die positiviteit willen we graag meenemen in de trends voor het nieuwe winterseizoen.” Zijn presentatie heeft dan ook de titel ‘The Emperor’s New Clothes’. Agelink presenteert de trends door de coronacrisis dit keer niet live, maar virtueel, als onderdeel van een tweedelige Cyber safari. Deel 2, The Sensual Home, behandelt de interieur- en designtrends en staat op donderdag 25 juni gepland. Buro Jantrendman zal in de toekomst meer webinars gaan organiseren.
Het modesysteem resetten
De pandemie dwingt de modesector kritisch naar zichzelf te kijken, ziet Agelink. Ontwerper Dries van Noten pleitte half mei in een open brief voor een ‘reset’ van het huidige systeem. Van Noten wil onder meer toe naar een realistischere modekalender, die beter aansluit op de seizoenen. De brief werd ondertekend door luxemerken als Acne Studios en Thom Browne, maar ook door grote retailers als Selfridges en Nordstrom. Ook andere grote modespelers komen in beweging. Zo heeft Zalando aangegeven in 2023 alleen nog maar duurzame merken te willen verkopen.
Wereldwijde antiracisme-demonstraties
Agelink kijkt ook naar ‘immateriële’ duurzaamheid; de protesten tegen institutioneel racisme, die na de dood van George Floyd wereldwijd zijn opgelaaid. “Inclusiviteit is altijd een belangrijk thema in mijn presentaties geweest, maar dat is eigenlijk maar één laag van een veel groter onderliggend probleem.” Op sociale media circuleert een infographic – ‘Becoming anti racist’ – die drie fases in het proces onderscheidt; de fear zone, de learning zone en de growth zone. Als maatschappij bevinden we ons in de learning zone, denkt Agelink. “We moeten met elkaar afspreken dat we de waarheid naar boven krijgen en meer helderheid scheppen over hoe we racisme kunnen aanpakken.”
Digitale modeweken
Een volgende punt is de digitalisering in de modewereld. Die ontwikkeling was al langer gaande, maar is door covid-19 versneld. Helsinki Fashion Week gaat digitaal, Modefabriek en Euretco sluiten zich aan bij de Digital Fashion Week van Fashion Cloud. Ook fashionbedrijven proberen bruggen te slaan tussen de digitale en fysieke wereld, zoals modewebsite Yoox met Yooxmirror. Dit is een app waarmee consumenten kleding kunnen passen op hun eigen avatar. Het Japanse bedrijf Fulu gaat een stap verder. Zij creëerden een zogenaamde ‘haptische interface’, een tool die textuur aan digitale beelden toevoegt.
‘Twilight zone’
Vanuit de ‘twilight zone’ waarin we ons nu bevinden, gaan we langzaam naar een maatschappij met nieuwe waarden toe, constateert Agelink. Hij vertaalt de bovenstaande ontwikkelingen naar drie trendthema’s voor winter 2021-2022: Big wide open, Persist to Excist en Player One. Per thema brengen we een selectie van de highlights.
1. Big wide open: minimalistisch, tijdloos en tactiel, met outdoorinvloeden
- Donkere kleuren als zwart en bruin in combinatie met lichtere accentkleuren
- Onesies en schoenen voor binnen (muilen en pantoffels)
- Broeken met flared pijpen
- Afzaklaarzen in suède materialen
- Geometrische vormen
- Gewatteerde kleding en schoenen
- Grove breisels (ook in accessoires en tassen)
- Functionele toevoegingen op kledingstukken, zoals capuchons of zakken
2. Persist to excist: speels, creatief en verhalend, met aandacht voor hergebruik
- Sweaters met figuratieve prints
- Zwarte sketches op een witte ondergrond
- Recycling: sieraden van materiaal uit afgedankte telefoons (Nowa Jewelry) of een nieuwe Eastpak-tas van twee oude backpacks
- Ruiten in felle kleurencombinaties op pakken en truien
- Kunst en streetwear in de mix, bijvoorbeeld bij de samenwerking tussen Daily Paper en het van Gogh Museum
- Parels en art deco-details
3. Player one: geïnspireerd op de virtuele wereld
- Digitale kleding voor je social media feed (o.a. Carlings en Rohbau bieden dit al aan)
- Glim, glans, satijn en iriserende effecten
- Lichte, bijna doorschijnende pastels in combinatie met wit en zwart
- Fluïde patronen
- Technische breisels en weefsels
- Modekleuren in sport
- Augmented reality op kledingstukken (zoals digitale prints die aangepast kunnen worden)
- Gewatteerde kleding en schoenen
Meer lezen en zien? In de nieuwe edities van Textilia verschijnen uitgebreide specials van Jan Agelink met de schoenen- en Street x Active-trends voor zomer 2021. De vrouwenmodespecial verschijnt op 31 juli 2020, de mannenmodespecial op 4 augustus 2020 en de inkoopeditie op 18 augustus 2020. Ben je nog geen abonnee en wil je Textilia ook ontvangen? Kijk hier voor alle mogelijkheden.
Beeld: Buro Jantrendman
Neem een abonnement op Textilia en blijf geïnformeerd
Ook de printedities van Textilia ontvangen? Sluit dan nu een totaal abonnement af.
Naast 24/7 toegang tot alle exclusieve content op de website en het archief, krijg je dan ook het prachtige magazine thuisbezorgd met elk seizoen de allernieuwste kleurkaarten. Daarnaast profiteer je als abonnee van mooie kortingen op trainingen, webinars en events.