@jantrendman spot: boekenlijst mode en design
Products that last
Waarom gaan onze producten niet langer mee? Die vraag stelde Conny Bakker en Marcel den Hollander, onderzoekers van de TU delft zichzelf ook. Nav hun onderzoek schreven ze het boek ‘Products that Last’. Waarin ze, ook aan de hand van inspirerende voorbeelden, nieuwe bedrijfsmodellen en designstrategieën verwoorden die de productlevensduur van de producten om ons heen moeten verlengen.
Remake it home
Een beetje in hetzelfde straatje is dit boek; remake it home. Een praktische gids voor allerlei spullen die overvloedig of overbodig zijn geworden in je omgeving of huis en waarmee je weer iets nieuws kan maken. Goeie tips en style advies om het milieu en je portemonnee te sparen.
Raw data
Met alle date en info die tegenwoordig voorradig is, is er ook steeds meer noodzaak om deze nuttig, prettig en leesbaar te tonen. Grafische ontwerpers en illustratoren spelen een cruciale rol in dit proces om ‘visual infographics’ te maken. Dit boek geeft een inkijkje in dit proces en laat het verhaal en de uitwerking achter de data zien.
Before they pass / Jimmy Nelson
Een waanzinnig visueel imponerend boek over culturen die nog dicht bij de natuur leven en helaas bedreigd worden in hun bestaan. Niet alleen de kleur en klederdracht van de mensen zelf ook de omgeving is schitterend in beeld gebracht.
Friends of friends
In 2009 besloten een groep vrienden uit Berlijn om hun eigen online platform te creëren naast hun reguliere creatieve werk.
Ze wilde net als bladen zoals ’the selby’ en ‘apartemento’, de rauwheid van het stadse leven vastleggen in de huizen en de werkplekken van hun vrienden. Dit is uiteindelijke geresulteerd in een global website van creatieve stadse culturen met alle info die je daarover zou willen zoeken. Plus een inspirerend boek van huizen en ‘workshops’ en ateliers.
http://www.freundevonfreunden.com
Jan Agelink is al ruim twintig jaar trendforecaster op het gebied van lifestyle, mode en design. Hij geeft presentaties door heel Europa aan toonaangevende merken, warenhuizen, retailorganisaties en modeketens. Ook maakt hij samen met trendwatcher Birgit Muis trendboeken voor de activewear en casualwear industrie. Voor Textilia vertaalt hij al jaren ieder seizoen de meest relevante trends naar jeans & sportfashion. Bovendien neemt hij early adaptors in de mode-industrie mee op uiterst succesvolle trendsafari’s en schrijft hij iedere week een blog op Textilia.nl.