@jantrendman spot: De Makers-Beweging
Ambachtelijke technieken vieren hoogtij in de mode. Langs een rondje catwalkshows van de eindexamenklassen van de Nederlandse ( en Antwerpse) modeacademies kunnen we concluderen dat het thema ‘craft’ leidend is. Wellicht als tegenwicht voor fast fashion, maar feit is dat de consument zelf steeds vaker producent wil zijn en tegenwoordig ook kan worden. Door kennis, opgedaan door tutorials van de pro’s, het ontmoeten van gelijkgestemden, of opgedaan in de online global village, knutselen, maken, bouwen en hacken we onszelf naar een nieuwe industriële revolutie.
The maker movement manifesto
Hoe dit werkt kun je onder andere lezen in ‘The makers movement manifesto’. Makers zijn bezig de wereld radicaal te veranderen, aldus Mark Hatch, mede-oprichter en directeur van TechShop, een in 2006 opgerichte keten van werkplaatsen in de VS. Hij schreef een manifest van deze Maker movement met regels voor innovatie van een nieuwe wereld van ambachtslieden, hackers en uitvinders. Interessant boek om te lezen hoe de verhouding consument-producent aan het kantelen is. De makersbeweging maakt zich op voor de derde industriële revolutie.
Ikea-hackers
Superleuke site die met de bestaande Ikea-meubelen/producten een stap verder gaat en ideeën laat zien, met als resultaat onverwachte of soms alleen mooie of grappige ‘nieuwe’ producten. Ikea heeft recent bezwaar gemaakt op deze site, waar ze voorheen niets op tegen hadden. Na een massaal online protest zijn ze nu weer een beetje terug gekomen van hun kritiek en beseffen ze dat zolang de site het merk niet misbruikt ze de hackers hun gang laten gaan. Een goede les voor grote merken om de kracht van de hedendaagse consument niet te onderschatten.
Wool and the gang
Er is iets heel cools aan het merk ‘Wool and the gang’, te beginnen met de naam natuurlijk. Vijf jaar geleden startten twee jonge Britse afgestudeerde meisjes dit merk, dat is uitgegroeid tot een global brei-beweging. Het merk heeft met recht het gevoel van craft drastisch veranderd. Met hele simpele modellen en instructies leren ze je breien via tutorials of workshops. Check it out!
Noemenswaardig zijn ook hun special pop-up events, met als hoogtepunt de ‘mens knit night’ Met bier en wol een avond lol: knitting takes balls!
Jan Agelink van buro Jantrendman is trendforecaster op het gebied van mode en storedesign, met een focus op de denim, casual en sportfashionmarkt. Naast het geven van presentaties adviseert hij merken als Hugo Boss Green, O’Neill en De Bijenkorf. Als jantrendman blogt Jan elke week voor Textilia.nl over de laatste trends. Volg Jantrendman ook op Instagram!
Volgende Trendsafari op 15 januari 2014
Goed voorbereid op inkoopseizoen waarbij je volledig op de hoogte bent van alle trends?? Kom dan naar de volgende Trendsafari van Jan Agelink!