@jantrendman spot: Er was eens een print
Er was eens een print….
Lopend schilderij
We zien al een tijdje dat expressieve patronen, prints en dessins de catwalk – maar ook op straat – sterk in aantal toenemen. Veel abstracte en grafische varianten zijn én blijven belangrijk, maar er is ook een figuratieve, meer letterlijke print die ‘centerstage’ aanwezig begint te zijn. De kleding lijkt het canvas en de drager wordt een lopend schilderij.
Atelier Vlisco
Vlisco ontwerpt en produceert sinds 1846 batik-achtige stoffen voor de Afrikaanse markt in een fabriek in Helmond. Ik heb er ooit een keer een rondleiding gehad, en als je een dag tussen al die kleuren en prints hebt rondgelopen is de wereld maar weer saai en grijs als je weer in de trein zit. Vooral ook de aard en het verhalende van de prints zijn verrassend en verfrissend. Vanuit de traditie van de Afrikaanse cultuur worden de voor dat moment belangrijke iconen in gebruiksvoorwerpen weergegeven. Zzo kom je rustig een mobiele telefoon, een glas water of een complete keukenhoek tegen!
De trend van verhalende prints is Vlisco natuurlijk op het lijf geschreven en ze hebben daarvoor Atelier Vlisco in het leven geroepen, dat zich bezig houdt met het ontwerpen van kant en klare producten. En die collectie ziet er geweldig uit. Vooral de sportfashion-achtige producten springen eruit en geven een nieuwe impuls aan de prints in dit segment.
Aziatisch & etnisch
Veel collecties op de catwalk tonen de ‘schilderij-print’ met een Aziatisch, etnisch gevoel. Veel landschappen, water en vissen-afbeeldingen in bijpassende blauw en groentinten. Hier en daar ook in collage technieken.
Foto: Walter van Beirendonck (catwalkphotos.eu)
Foto: Raf Simons (catwalkphotos.eu)
Foto: Issey Miyake (catwalkphotos.eu)
Trendsafari 12 januari
Goed voorbereid zijn op het nieuwe mode- & trendseizoen en daarbij volledig op de hoogte zijn van alle ontwikkelingen in de mode? Kom dan naar de volgende Trendsafari van Jan Agelink!
Jan Agelink van buro Jantrendman is trendforecaster op het gebied van mode en storedesign, met een focus op de denim, casual en sportfashionmarkt. Naast het geven van presentaties adviseert hij merken als Hugo Boss Green, O’Neill en De Bijenkorf. Als jantrendman blogt Jan elke week voor Textilia.nl over de laatste trends. Volg Jantrendman ook op Instagram!