@jantrendman spot: Slow Retail
Hier een paar voorbeelden van retailconcepten die hun ruimte, producten en diensten zo opstellen dat je vanzelf stil wordt (o ja, en een app!).
Celestine Eleven / London
Het doel van Celestine Eleven? Verjong je geest én je kledingkast. Deze boutique maakt een mix van high-end shopping met holistisch leven (een ultiem doel als je het mij vraagt). De winkel straalt kalmte uit in warme grijstinten vertaald met rauwe materialen als beton en koper. Er is een selectie vrouwenmerken gemixt met beauty, vitamine en lifestyl producten (allen organisch natuurlijk). In de basement is een spa waar je een reiki- of acupunctuurbehandeling kunt krijgen.
4 Holywell Lane EC2A 3ET
Sukha / Amsterdam
Ze noemen het zelf een gezellig warenhuis met een ‘eco-friendly mindset’. Wat meteen opvalt is de stilte in kleur, veel wol-witte tinten en natuurlijke materialen maken het inderdaad meteen aangenaam en warm in atmosfeer. Ze staan bekend om hun gedichtjes die overal, op de etalageruit en in de winkel, maar ook op de site en blog, alles omlijsten en je elke keer weer even raken en inderdaad doen stilstaan. Sukha betekend ‘joy of life’ in het Sanskrit en dat voel je terug op deze plek.
Haarlemmerstraat 110
1013 EW Amsterdam
www.sukha-amsterdam.nl
Stereopublic
‘Crowdsourcing the quiet’
Een app die je met elkaar maakt, als je een stille mooie plek vindt in de stad kun je die taggen en het geluid van die stilte opnemen. Voor mede gebruikers verschijnt er dan een plek op de kaart waar ze weten dat je er even kunt ontsnappen aan de drukte van de stad. Het geluid dat je opneemt op de betreffende plek wordt door de makers van de app verfraaid en opgeslagen in een bibliotheek die je kunt afluisteren als je daar weer bent.