@jantrendman spot: winkelmode
De aankomende ‘Trendsafari’ wordt 7 januari 2014 gehouden in conceptstore Droog in Amsterdam. Een uitstekend voorbeeld van de evolutie van winkel naar plek voor inspiratie over design, kunst en vintage, maar ook naar ruimte voor ontspanning en entertainment.
Van winkel naar beleving
Je ziet de trend wereldwijd: de beweging van fysieke winkel waar enkel producten worden verkocht naar het geven van een ‘beleving’. Als voorproefje alvast drie winkelthema’s die besproken zullen worden op de presentatie volgende week.
Mobile minimalism
Minimale constructies die eenvoudig opgebouwd en verplaatst kunnen worden: je ziet het steeds vaker. De atmosfeer is licht en eenvoudig. Eer wordt een 3D frame, grid of installatie gebouwd waar producten in worden gehangen of op geplaatst. Zie foto 1 (COS in Milaan) en foto 2 (Mobile Hospitality Chmara Rosinke).
World of pop
De ontwikkeling van pop-up winkels hebben een speels karakter toegevoegd aan het winkelinterieurlandschap. Ook permanent winkels experimenteren en wisselen meer van aankleding en uitstraling. Ongebruikelijke alledaagse materialen worden verassend gebruikt en interieurs krijgen stripachtige thema’s. Zie foto 3 (Annie Aime in Toronto), 4 (Deskontalia in San Sebastian) en 5 (Risk in Warschau).
Classic cult
Klassieke interieurs met filmische, surrealistische trekjes maken van een winkelbezoek een tripje naar een andere wereld. Dit kan ook erg subtiel zijn en bijvoorbeeld juist alle prikkels weghalen om een volledige stilte ervaring te creëren. Zie foto 6 (Viktor & Rolf in Parijs).
Ook graag naar de trendpresentatie van Jan Agelink? Koop nog snel één van de laatste kaarten!