TOP

JOOR presenteert Sustainability in focus, Detex Opleidingen introduceert praktijkgerichte leergang Modemarketing voor de moderetail, Zara-moeder maakt grootste dc van Nederland

JOOR presenteert Sustainability in focus, een digitale show gewijd aan verantwoordelijke mode, Detex Opleidingen introduceert praktijkgerichte leergang Modemarketing voor de moderetail, Zara-moeder maakt grootste dc van Nederland en Schoenenretailer vanHaren zet haar succesvolle koers voort. Dit en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 4 april.

Beeld: JOOR

JOOR presenteert Sustainability in focus, een digitale show gewijd aan verantwoordelijke mode

s’ Werelds grootste toonaangevende ecosysteem voor groothandelsbeheer, JOOR, heeft een digitale bestemming gecreëerd om duurzame merken over de hele wereld onder de aandacht te brengen. Om de voortdurende inzet van het platform voor duurzaamheidsinitiatieven te benadrukken, zal de show ‘Sustainability In Focus’ op JOOR Passport de zichtbaarheid van duurzame collecties vergroten. Dit stelt wereldwijde retailers in staat om gemakkelijk milieuvriendelijke producten voor hun winkels te vinden en aan te kopen. 

Op 2 april is het digitale event ‘Sustainability In Focus’ gelanceerd om de Maand van de Aarde te vieren. Het digitale event loopt tot en met 2 juni en laat 136 merken zien die zich inzetten voor de ondersteuning van duurzaamheid door middel van duurzame materialen, productie, verpakkingen, circulariteit en eerlijke handels-/arbeidspraktijken. JOOR heeft meer dan 14.000 merken en 635.000 geselecteerde modeverkopers in 150 landen die verbinding maken met het platform. JOOR heeft als missie om groothandelsaankoop- en verkoopprocessen te digitaliseren. Deze missie sluit nauw aan bij de ondersteuning van duurzaamheid, aangezien het platform JOOR merken en retailers helpt hun reis- en CO2-uitstoot te verminderen. Daarnaast biedt het platform mogelijkheden voor retailkopers om weloverwogen aankoopbeslissingen te nemen en merk te zoeken middels een milieuvriendelijke filter. De merken die tijdens de show van JOOR te zien zijn, zijn onder andere Ganni, Johnstons of Elgin, Marine, Serre, Nanushka, Pangaia, Stelle McCartney, Vilebrequin, Vivienne Westwood en Zadig & Voltaire. JOOR Passport is een digitale bestemming waar kopers wereldwijde modeweken en beurzen kunnen verkennen en winkelen. Bijna 9000 merken hebben deelgenomen aan het event, en daarmee zijn er bijna 1 miljoen producten verkocht.

Detex Opleidingen introduceert praktijkgerichte leergang Modemarketing voor de moderetail

In mei lanceert Detex Opleidingen de leergang Modemarketing. Detex Opleidingen werd in 1931 opgericht door de fashionbranche. Het is de enige opleider in Nederland die zich op de modesector richt. De leergang is speciaal ontworpen om professionals die werkzaam zijn in de moderetail te voorzien van basis in de marketingkennis of professionals die hun marketingpositie willen versterken. Tijdens het programma wordt er aandacht gegeven aan de huidige ontwikkelingen in de markt, zoals social platform marketing, user generated content, AI en hypersegmentatie. De docenten/trainers laten een breed scala aan onderwerpen zien vanuit hun expertise. De onderwerpen die behandeld worden zijn onder andere marketingstrategie, concurrentenanalyse, visual merchandising, sales en accountmanagement. De marketingleergang, op hbo-niveau, biedt studenten de mogelijkheid om tien maanden lang klaargestoomd te worden voor een marketingcarrière in de moderetail. De te behalen Detex-certificaat geeft studenten een opstap naar de deeltijd hbo Associate degree Fashion Business Professional van TMO Fashion Business School. De leergang kent een flexibele opzet, waardoor het mogelijk is om werk en studie te combineren. Het kent vier modules, die ook afzonderlijk gevolgd kunnen worden. Er is geen specifieke vooropleiding vereist om deel te nemen aan deze leergang, echter is het wenselijk dat deelnemers in de moderetail werkzaam zijn. 

Zara-moeder maakt grootste dc van Nederland

Het Spaanse moederbedrijf van onder andere Zara, Inditex, gaat zijn distributiecentrum in Lelystad uitbreiden met nog eens 123.000 m2 tot bijna 300.000 m2. Daarmee is dit het grootste distributiecentrum van Nederland, meldt het FD. Dit distributiecentrum is het enige distributiecentrum van Inditex buiten Spanje. In 2026 wil het bedrijf een dc van 155.000 vierkante meter hebben. Dat het distributiecentrum wordt uitgebreid, komt door het sterke afgelopen jaar. Inditex heeft een nettowinst van 5,4 miljard euro in 2023, in 2022 was deze nettowinst 4,1 miljard. Daarnaast zag Inditex niet alleen Zara een omzetstijging hebben, ook de andere merken (Pull & Bear, Bershka, Massimo Dutti en Stradivarius) genereerden een omzetstijging van dubbele cijfers. Deze merken hebben in Nederland in totaal 71 vestigingen, daarvan telt de Zara 25 filialen, Pull & Bear 12, Bershka 16 en Stradivarius 8 winkels. Ook zijn er inmiddels 6 winkels van Zara Home en heeft Massimo Dutti 4 winkels in Nederland.

Schoenenretailer vanHaren zet haar succesvolle koers voort

VanHaren heeft het boekjaar 2023 in Nederland afgesloten met een omzetstijging van 8,9 procent tot bijna 211 miljoen euro en in 2023 verkocht vanHaren ongeveer 6,1 miljoen paar schoenen. In Nederland heeft vanHaren op 31 december 2023 138 winkels en een eigen online shop. Bastiaan van Loon is vanaf januari 2024 gestart als nieuwe CEO van vanHaren Nederland en België. De nieuwe CEO heeft ruime ervaring binnen de retail. 

Het schoenenbedrijf is het jaar sterk gestart met een campagne waarin de merken Adidas, Nike, Skechers, Fila en Puma centraal staan. In het eerste kwartaal van 2024 opende vanHaren nieuwe filialen in Hardenberg, Vlaardingen en Maastricht Brusselse Poort. Deze nieuwe filialen zijn voorzien van het nieuwe winkelconcept om bezoekers een nog betere ervaring te bieden. Ook hebben deze filialen een nieuwe winkelinrichting, die zich kenmerkt door hoogwaardige winkeluitstraling en gedetailleerde productpresentatie.