TOP

Klanten willen geen Facebook, wel blogs en een fysieke winkel *

Social media als Facebook en Twitter zijn voor online klanten steeds minder belangrijk. En de fysieke winkel blijft favoriet. Dit zijn enkele conclusies uit een grootschalig onderzoek van consultancybedrijf Capgemini naar wereldwijd shopgedrag.

Voor het onderzoek ‘Digital Shopper Relevancy 2014’ zijn 18.000 mensen geïnterviewd in 18 landen over hun online winkelgedrag. In vergelijking met twee jaar geleden worden Facebook en Twitter minder belangrijk gevonden als kanalen voor het achterhalen van productinformatie. Daarnaast worden ondernemers, winkels en hun producten minder gevolgd en ge-liked. Blogs en platforms zijn populairder. 

Met name mobiel shoppen wordt steeds populairder. Des te opvallender dat de fysieke winkel de het belangrijkst wordt gevonden (72 procent) met name in de zogeheten volwassen markten, waaronder de Verenigde Staten maar ook Nederland en Duitsland vallen. Van de ondervraagden geeft 14 procent aan dat de fysieke winkel minder belangrijk voor ze is geworden. Toch verwacht 51 procent in de toekomst meer geld online uit te geven dan daadwerkelijk in de winkel.

Kopen van leverancier

Consumenten gebruiken nog altijd diverse kanalen voor hun aankopen. Internet wordt met name gebruikt om producten te vinden, prijzen te vergelijken en te zien hoe andere het beoordelen. Dit geldt met name voor mode. 48 procent denkt winkels steeds meer te gebruiken als showroom. Voor de komende drie jaar verwachten consumenten vaker direct van de leveranciers te kunnen kopen (65 procent), wat voor retailers een grote verandering zal betekenen.

Mode springt uit het onderzoek als sector waarin online veel gekocht wordt. Belangrijk voor de online verkoop in deze branche is dat het terugsturen van een artikel makkelijk moet gaan. Consumenten zouden graag vaker persoonlijke aanbiedingen en aanbevelingen krijgen.

Voor retailers en producenten is het volgens Capgemini van groot belang dat zij de veranderingen in de digitale wereld begrijpen en hierop anticiperen. Daarnaast moeten zij een balans vinden in on- en offline investeringen.