TOP

‘Knaldrang’ na twee jaar binnen zitten grote invloed op de trends in footwear zomer 2023

Willen we de aarde leefbaar houden voor toekomstige generaties, dan moeten de mode- en schoenenindustrie op de schop. De branche is daarvan doordrongen en handelt ernaar, ziet trendforecaster Jan Agelink. Niet voor niets noemde hij zijn trendlezing van dinsdag 10 mei, met de nieuwste ontwikkelingen in de maatschappij en (schoen)mode, Sole Play. Met alvast een tip voor op de inkooplijst voor zomer 2023: de klomp.

Credit beeld: L’Estrop

Voor iedereen die mode onzin vindt en kleding maar kleding: na twee jaar thuis in joggingpakken en op pantoffels zal zelfs de grootste scepticus beamen hoe heerlijk het is om je weer áán te kunnen kleden. Voor die ene zakelijke meeting, voor dat chique etentje, voor al die verjaardagen, jubilea en bruiloften die weer uitbundig gevierd kunnen worden. “Mode máákt ons”, zegt trendforecaster Jan Agelink bij de start van zijn trendlezing voor zomer 2023. Hij presenteert de nieuwste ontwikkelingen in de maatschappij en (schoen)mode op dinsdag 10 mei op een passende locatie: het nieuwe Schoenenkwartier in Waalwijk. “Mode is een verlengstuk van onze identiteit, een middel om ons op een manier te presenteren die bij ons past. En daarin is steeds meer ruimte voor verschillende meningen, culturen en genderidentiteiten.”

Innoveren en informeren

Maar de mode-industrie heeft ook een donkere kant. Agelink pleit in zijn lezingen al langer voor de noodzaak van een duurzamer systeem. Als voorbeeld noemt hij Sheep Inc. uit Nieuw-Zeeland, dat claimt het eerste CO²-negatieve kledingmerk ter wereld te zijn – wat betekent dat er bij de productie meer koolstof wordt opgenomen dan uitgestoten. Dat doet Sheep Inc. onder meer door wol af te nemen bij boeren die hun schapen op regeneratieve landbouwgrond laten grazen en volledig op zonne- en windenergie te produceren. En klanten daar tot in detail over te informeren. “Consumenten schrikken niet van zulke technische informatie”, zegt Agelink. “Die wíllen juist weten hoeveel CO² het kost om een product te maken.”

Verlengen van levensloop

Leveranciers moeten ook nadenken over het verlengen van de levensloop van hun producten, stelt Agelink. Want je kunt nog zo’n verantwoord kledingstuk maken, maar wat is het nut als zo’n artikel uiteindelijk alsnog als afval op de vuilstort beland? “Er is steeds meer aandacht voor vintage, tot in de hoogste regionen van de modewereld aan toe”, zegt hij. “Al is dat voor schoenen misschien een wat ingewikkelder verhaal dan voor kleding.” Voor de schoenenindustrie ziet Agelink meer in andere manieren van produceren. “Steeds meer leveranciers denken bij het ontwerp al na hoe de schoen uiteindelijk weer gedeconstrueerd en gerecycled kan worden.” Ook op dat vlak sluit de locatie van zijn trendlezing goed aan bij zijn verhaal. Het Schoenenkwartier wil naast museum als kennis- en innovatiecentrum dienen, met werkplaatsen waar ontwerpers, makers en studenten kunnen experimenteren met nieuwe productiemethoden.

Niet ‘op’ maar ‘in’ het internet

Dan zijn er nog kledingstukken die überhaupt niet fysiek geproduceerd worden, maar alleen digitaal bestaan. Steeds meer modebedrijven omarmen de metaverse, het internet waar je niet ‘op’ gaat, maar ‘in’. “Zie het als een verlengstuk van de echte wereld”, zegt Agelink. “En dat begint serieuze vormen aan te nemen. Zo boden Time en Fortnite spelers de mogelijkheid om de I have a dream-speech van Martin Luther King Jr. te herbeleven in een virtueel nagebouwd Washington DC.” In dat virtuele universum kun je net als in de ‘echte’ wereld ook spullen kopen, zoals digitale outfits voor je socials of voor games. De eerste webshop voor virtuele kleding, Dressx, is inmiddels een feit.

Agelink vertaalt deze ontwikkelingen naar vijf trendthema’s in de schoenmode voor zomer 2023, waarvoor hij de menselijke emoties als leidraad neemt. Van vreugde tot ongemak en van dromen tot genezen. Met extra aandacht voor het ambacht en de innovatie die ook binnen de muren van het Schoenenkwartier te vinden zijn in het thema ‘craft’. Per trend lichten we een aantal highlights uit.

Joy

Joy gaat over knaldrang, over de mogelijkheid om na twee jaar corona weer uit te pakken. Een feestelijk, kleurrijk en speels thema met een grote rol voor (bloemen)prints. Gucci is dé belichaming van deze trend en dan gaat het in het bijzonder om de tentoonstelling en campagne die het modehuis ter ere van het 100-jarig bestaan opzette. Bezoekers hadden hier de mogelijkheid om door eerdere campagnes van Gucci te lopen. Zowel fysiek, in Gucci Garden in Florence, als virtueel via platform Roblox. Naast prints zien we speelse, haast kinderlijke breisels en getekende en/of geschilderde patronen op schoenen. Opvallend is dat de feestvreugde zich niet alleen tot klassieke feestschoenen als hakken beperkt. Ook outdoorstijlen als de bergschoen krijgen een vrolijke make-over, die zich met name uit in het felle en contrasterende kleurgebruik.

Gucci, zomer 2022.

Unease

Mode is een blauwdruk van wat er speelt in de wereld. En in de nasleep van de pandemie en met de oorlog in Oekraïne zijn de tijden nog steeds donker en onzeker. Agelink vertaalt het sluimerende gevoel van onrust naar het thema ‘unease’, waarin de visie van creatief directeur Demna Gvasalia van Balenciaga leidend is. Met grote en ruimvallende silhouetten met het zwaartepunt aan de onderkant, in de vorm van grove schoenen met enorme profielzolen. Illustratief: Balenciaga’s nieuwste samenwerking met Crocs. Verder tipt hij cargo- en commandoachtige stijlen en laarzen – met oog op de zomer uitgevoerd in luchtige en ademende materialen. De neuzen zijn vierkant of juist extreem spits en de kleurkaart is grotendeels zwart, grijs en wit.

Balenciaga, zomer 2022.

Craft

Het thema Craft zoomt in op ambacht en innovatie. Het is ook een eerbetoon aan de makers die straks verblijf zullen houden in het Schoenenkwartier, waaronder Jelske Peterson en Jarah Stoop van hun innovatieve label Peterson Stoop. Zij maken van vintage sneakers nieuwe schoenen, waarvoor ze natuurlijke materialen als kurk en leer en ambachtelijke technieken gebruiken. Die artisanale look wordt volgens Agelink heel belangrijk. De klompentrend gaat voor zomer 2023 verder doorzetten. Andere belangrijke modellen zijn de wellies (regenlaarzen à la Bottega Veneta’s Puddle Boot, zie foto) en watersandalen. De kleurkaart combineert spierwit en offwhite met trendkleur oranje, roze, lila en industrieel rood en blauw.

Bottega Veneta, zomer 2022.

Dream

Dit thema verbeeldt het versmelten van de fysieke en de virtuele wereld. De wereld van @universaleverything, een collectief van digitale artiesten en designers, was een belangrijke inspiratiebron. Net als de digitale sneakerproducent RTFKT Studios, die recent werd ingelijfd door Nike. Hun virtuele designs beïnvloeden de fysieke collecties, in die zin dat schoenen er meer en meer uit gaan zien alsof er een Instagramfilter overheen zit. Met transparante en holografische materialen, exotische (dieren)patronen en tie-dye. Ook de proporties veranderen, zo worden zolen opgeblazen tot ballonachtige constructies. Bij dit thema hoort een kleurkaart alsof je ‘m door een scherm ziet. Met trendkleur Very Peri, roze, rood, framboos en mintgroen.

Iris van Herpen, zomer 2022.

Heal

Heal, tot slot, draait om inspiratie uit de natuur. Exemplarisch is het werk van artiest Tilke Elkins van @wildpigmentproject, die al jaren onderzoek doet naar kleurstoffen op basis van planten en mineralen. Met veel aandacht voor natuurlijke grondstoffen als raffia, hennep, linnen en natuurlijke rubber en, in het verlengde daarvan, innovatieve nieuwe materialen als Mylo (‘leer’ van schimmeldraden) en schuim op basis van algen. Dat raakt weer aan de Goblincore-trend waarin niet de schoonheid, maar juist het ‘viezige’ van de natuur wordt omarmd. Ook binnen dit thema is de klomp een belangrijke stijl, maar dan in een meer haute couture uitvoering à la het Amsterdamse label Sine & Cosine. Verder domineren ecosneakers van merken als Ecoalf, Ten Toes en Veja. De kleurkaart laat zich raden. Veel groen- en bruintinten, aangevuld met lichtblauw, lichtroze en wit.

Acne Studios, winter 2022-2023.

Meer trends lezen en zien? Houd de specials van Textilia in de gaten, met prachtige trendspecials van onder andere Jan Agelink voor zomer 20223.


Neem een abonnement op Textilia en blijf geïnformeerd

Ook de printedities van Textilia ontvangen? Sluit dan nu een totaal abonnement af. 

Naast 24/7 toegang tot alle exclusieve content op de website en het archief, krijg je dan ook het prachtige magazine thuisbezorgd met elk seizoen de allernieuwste kleurkaarten. Daarnaast profiteer je als abonnee van mooie kortingen op trainingen, webinars en events.