Kwakkelende kledingwinkels? Denk aan duurzaamheid
Schoenenreus, Mexx, Thom Broekman, Maison de Bonneterie. Het is een kleine greep uit de winkels die recent een faillissement doormaakten. De problemen bij V&D maken meer dan ooit duidelijk dat vernieuwing in de kledingretail een must is. De groeiende leegstand in winkelgebieden bevestigt de urgentie alleen maar.
Fundamentele veranderingen
Hoe kan het tij worden gekeerd? De stortvloed aan adviezen van retaildeskundigen laten zich samenvatten als een pleidooi voor Het Nieuwe Winkelen. Ondernemers staan dan onder meer voor de opgave om een uitgekiende mix van digitale en stenen winkelervaringen te vinden, en klanten gelegenheden te bieden voor unieke ‘belevingen’. Nieuwe technologieën en veranderde consumptiepatronen maken fundamentele veranderingen in het winkellandschap noodzakelijk, zo schreef de Rabobank vorige week in een nieuw rapport met de veelzeggende titel ‘Fusion retail’. Voor het middensegment is concurreren op prijs simpelweg geen levensvatbare optie.
Fair fashion
Opvallend genoeg wordt vergeten dat duurzaamheid een veelbelovende overlevingsstrategie kan zijn voor de kwakkelende kledingretail. Na de instorting van de RanaPlaza textielfabriek in Bangladesh, waar in 2013 meer dan 1100 arbeiders de dood vonden, staat het belang van fair fashion helder op ons netvlies. De recente VPRO-documentaireserie ‘De Slag om de Klerewereld’ heeft de belangstelling voor verantwoord gemaakte kleding verder doen toenemen. Maar modewinkels hebben nog nauwelijks ingespeeld op de behoefte van consumenten om met een schoon geweten de garderobe te vernieuwen.
Persoonlijk stijladvies
Daarmee laten retailers toekomstbestendige kansen liggen. Voor de gemiddelde consument is wel duidelijk dat de kledingkast een tandje groener en eerlijker mag. Alleen ontbreken nog handvatten om goede bedoelingen in zinvolle actie om te zetten. Slimme ondernemers spelen hierop in. Bijvoorbeeld met storytelling over de herkomst van collecties, of met textielinzameling in de winkel. Écht onderscheidende formules combineren voorlichting over duurzaamheid met persoonlijk stijladvies. Zodat klanten duurzaam én stijlvol gekleed de winkel verlaten.
Claudia Hulshof is image consultant en auteur van het boek ‘Signalen. Kledingstijl op je werk’. Lynsey Dubbeld is trendanalist en auteur van het boek ‘Mode voor morgen. Duurzame kleding in Nederland’.