Lerros en New In Town: actieprogramma ter ondersteuning van de detailhandel
Als gevolg van de coronacrisis heeft het merk Lerros besloten om radicaal te stoppen met een aantal uitleveringen. Voor de maanden mei, juni en november dit jaar worden geen collecties uitgeleverd. Hiermee moet een verdere aanslag op de liquiditeit van de detaillist worden voorkomen evenals een mogelijke prijsverlaging door agressieve uitverkopen.
Deze grote ingrepen zijn volgens het Duitse mannenmode merk noodzakelijk. “Valuta of korting, dat alles heeft te weinig effect op deze uitzonderlijke situatie. In plaats daarvan moet zwaarder geschut worden ingezet”, zegt directeur Joost de Jager in een brief aan zijn klanten. Na intensieve gesprekken met meerdere partners heeft het bedrijf besloten radicale maatregelen te nemen.
Consequenties
Met de verschillende maatregelen die Lerros neemt, denkt het zowel de klant als zichzelf te helpen om nog grotere financiële tegenslagen te voorkomen. Joost de Jager: “Als alle goederen die nog in de pipeline zitten, worden uitgeleverd, zal dat consequenties hebben die voor ons als merk en voor onze klanten absoluut niet goed zijn. Niet alleen droogt de liquiditeit van onze partners op, maar straks worden ook onze collecties met gigantische kortingen verkocht. Dat willen we allemaal niet.”
Daarom heeft Lerros aan zijn klanten het voorstel gedaan om alle goederen van de collecties voor mei en juni 2020 op te slaan en deze pas volgend jaar uit te leveren. Bovendien vindt Lerros dat het voorjaars- en zomerseizoen 2020 echt moet worden verlengd.
Lerros had al besloten om de eerste herfstartikelen pas eind augustus te leveren. Daarom is de geplande voororderperiode voor de november-collectie ook geheel gecanceld. Dit geldt ook voor het jonge label New in Town, dat in november niets zal uitleveren. De laatste restjes hoogzomer-artikelen van de april-collectie worden eind april nog uitgeleverd.
Impact
De maatregelen die Lerros neemt gaan ver en hebben grote gevolgen voor het Duitse bedrijf. “Het zal iedereen duidelijk zijn dat deze gigantische verschuiving van de
goederenstroom voor onze onderneming een grote financiële impact heeft. De verschuiving van de mei- en juni-collecties, het bijna twee maanden later leveren van de eerste herfstprogramma´s en het wegvallen van de november-collectie zijn maatregelen die ons ook aan de grenzen van het maximaal economisch haalbare brengen”, staat in de brief aan de partners. De maatregelen betreffen twintig procent van de jaaromzet en voor Nederland komt dat neer op enkele miljoenen.
“Deze acties betekenen een grote financiële aderlating voor ons, maar als je de huidige situatie eerlijk en realistisch inschat, is er simpelweg geen alternatief”, zegt De Jager. “Het overspoelen van de markt met handel, zo van ‘weg is weg’, in plaats van een zinvolle dosering, dat kan voor ons allen niet goed zijn.”
Meer informatie: www.llovelerros.com | www.new-in-town-fashion.com