Lidewij Edelkoort: vrouwenmodetrends zomer 2022
Lidewij Edelkoort presenteerde op donderdag 26 november vanuit Normandië, waar zij momenteel in lockdown zit, via een webinar haar visie op de mode voor zomer 2022. Covid-19 heeft een duidelijke impact op de trends. Zo benadrukt ze dit seizoen opnieuw het belang van consuminderen. “Natuurlijk moeten we ons wapenen in deze tijd en doorgaan in economische zin. Maar maken we dingen die de maatschappij nodig heeft? Durven we minder te maken?” Ook noemt ze de nieuwe winkel van Dries van Noten in Los Angeles, waar hij ook collectiestukken uit zijn archief verkoopt die over zijn uit oudere collecties.
Itemgericht
In de zomer van 2022 zijn we waarschijnlijk vrij van het virus en begint volgens Edelkoort de ‘blank page’. Ze denkt niet dat we weer terug gaan naar ‘business as usual’ en dat sommige dingen blijvend veranderen. “We moeten meer nadenken over het kledingstuk op zichzelf. In items en minder in collecties. Dus niet van een stof een hele collectie maken, met een jurk en een broek en dan ook nog een blouse en een jasje. Maar bijvoorbeeld van één stof alleen een jas en eventueel een tas. Door de kracht van social media en e-commerce komen er soms ook opeens nieuwe items naar voren die niemand anders in de collectie heeft, zoals de prairiejurken.”
Papier als inspiratie
In de hoofdpresentatie Blank Page staat de behoefte aan een reset centraal, om daarna met een blanco pagina te kunnen beginnen. Volgens Edelkoort is papier een krachtig symbool en een inspiratiebron. Haar presentatie begint met een slide met een foto van een witte strikblouse en een rol wc-papier, met een knipoog naar de lockdown. De inspiratie van papier komt terug in het kleurgebruik, maar ook in de textuur. Daarom is wit ook voor het zomerseizoen 2022 een belangrijke kleur in mode. Maar papier is ook een innovatieve vezel voor textiel.
Minder katoen
Er wordt steeds meer geëxperimenteerd met papier om stoffen van te weven. De oude kimono’s in Japan werden al van papier gemaakt en modehuis Issey Miyake experimenteert met papier voor kleding. Verder wordt er met papier geëxperimenteerd voor denim, volgens Edelkoort is dit een heel nieuwe pagina in het boek. “En denk ook aan het gebruik van brandnetels voor stof. We moeten minder katoen gebruiken.”
Casual en romantisch
De nieuwe pantalon is de (witte) jeans in een grovere, zware denimkwaliteit en wijde pijpen. “Het straatbeeld zal veranderen, met korte tops, hoge tailles en lange pijpen.” En hoewel we ons tegenwoordig vaker dan ooit in casual kleding hullen, is de romantisch prairiejurk daarnaast een belangrijk item. “We dragen altijd casual kleding, maar als we ons omkleden is dat in een romantische jurk.” Sowieso is de tendens bij vrouwen om zich bedekter te kleden, met lange mouwen en lange rokken.
Materialen
Belangrijk zijn materialen als poplin, katoensatijn, tule, crinklestof en organdie (een lichte, semitransparante katoenen stof). Het zijn vaak stoffen met structuur en reliëf. Dat alles geïnspireerd door de mogelijkheden van papier. Er wordt veel afgewerkt met bandjes en strikken en we zien smokwerk, plissé en plooien. Maar denk ook aan cut-outs, bijvoorbeeld voor broderie. Vilt wordt gebruikt voor details en accessoires. De kraag is een belangrijk detail.
Kleurgebruik
Maar zeker niet alles hoeft in wit. Ze noemt zachte papierpastellen en bloemenprints met een vleugje kleur op linnen en zijde. Verder zien we ruiten (madras en vichy), waarbij de achtergrond soms craftkleurig is in plaats van wit. Het contrast tussen zwart en wit wordt gebruikt voor motieven en borduursels. Verder is de kleur van bruine papieren boodschappenzakken (craft) de inspiratie voor simpele shirtjasjes, liefst met bijpassende pantalon.
Feestkleding
Voor het laatste thema ‘party paper’ verdwijnt Lidewij Edelkoort even uit beeld om haar zwarte jasje te verruilen voor een felroze top. Want in dit thema gaat het om gekleurd papier, zoals crêpepapier als inspiratiebron voor feestkleding. Met kleur, 3D-bloemen, borduursels, ruffles en franjes. “Organdie is een belangrijke stof aan het worden. Voor lieve jurken waar we feest in gaan vieren als dit voorbij is”, besluit ze haar hoofdpresentatie Blank Page.
De toekomst van luxe
Ze sloot af met de presentatie The Future of Luxury 2020-2025, een nieuw trendboek voor de luxe-industrie. Niet voor één seizoen, maar voor de langere termijn. Het belang van groen en duurzaamheid wordt steeds groter. Romantiek is een sluipende tendens, onder andere voor die eerder genoemde prairiejurken. Maar ze stipt ook ‘concious consuming’ aan. Bewust consumeren en ergens lang mee doen. “Mensen gaan minder consumeren en meer de diepte in. Ze gaan iconen verzamelen en specialistische winkels worden daarbij steeds belangrijker. Dingen moeten nooit meer helemaal perfect zijn, want dat is saai. Het mag een klein rafelrandje hebben.”
Unnovation
Ook noemt ze hier de term unnovation: niet vooruit met alleen maar nieuwe dingen bedenken, maar even een pas op de plaats maken en dat waar je mee bezig bent perfect maken. “De afgelopen twintig jaar wilde men altijd anders zijn en iets exclusiefs hebben. Voor die tijd droegen mensen juist allemaal dezelfde stijl. Mijn verwachting is dat dat terug gaat komen. Ook doordat meer merken in de toekomst dezelfde stoffen gaan gebruiken vanwege schaarste. Er komt ook meer respect voor spullen en die moeten worden gemaakt met liefde. Zorg dat je meer geld verdient met minder en dat je kwalitatief goede dingen maakt”, roept ze de mode-industrie op.
Lees terug wat Lidewij Edelkoort vertelde over de vrouwenmodetrends voor zomer 2021 en winter 2021-2022.
Catwalkbeeld: L’Estrop, catwalkshows voor zomer 2021.
Hoofdfoto: Trend Union