TOP

LIEF! Versiering of een merk?

Vaak onderwerp van discussie voor de rechter: kan versiering als merk worden beschermd? Denk aan de stiksels achterop een broekzak (Levi's, Wrangler, wie heeft het niet?), het rode tabje (ook al Levi's), lange strepen op een mouw (Adidas)? Kledingmerk LIEF! was ditmaal aan de beurt voor een rechterlijke toets. Prénatal ging het ook op kleding gebruiken en kreeg uiteindelijk van LIEF! op de broek. Hoe zit het dan eigenlijk?

LIEF! wordt sinds 2005 als kinder- en babykleertjesmerk verkocht. Prénatal zag het succes en kwam vorig jaar op de markt met babykleding met – jawel – ook al het woord ‘LIEF’ erop. Lief! spande een procedure aan op basis van merkinbreuk, maar kreeg bij de rechtbank in Rotterdam ongelijk. De consument zou het gebruik van ‘lief’ door Prénatal namelijk niet als merk opvatten, dat kan dienen als aanduiding van de herkomst ervan. In plaats daarvan zou het publiek LIEF! alleen als versiering zien. Mooi wel, maar dus geen merk dat de kleding kan onderscheiden van die van andere bedrijven. Daarom vond de Rotterdamse kort geding-rechter dit geen merkinbreuk.

Het Hof Den Haag dacht er kort geleden in hoger beroep anders over. Prénatal mag ‘LIEF’ niet meer op haar babykleertjes gebruiken. Het Hof vindt dat het merk LIEF! normaal onderscheidend vermogen heeft. Als je daar al anders over denkt, dan heeft LIEF! dit in ieder geval gekregen door het intensieve gebruik, zoals bijvoorbeeld ook Levi’s door lang gebruik van de ‘meeuw’ op de achterbroekzak en van het rode vlaggetje als merk wordt herkend. Geen mooi rood vlaggetje? Neen, dat is een Levi’s!

Het oudste merk ging ook hier voor. Als het goed is zijn alle baby- en kinderkleding met ‘LIEF!’ intussen uit de Prénatal winkels verwijderd. Benieuwd hoe het met STOUT! zal gaan…

www.hoogenhaak.nl