TOP

Louis Vuitton verliest rechtszaak van Google over Adwords

Hot news over Adwords: op dinsdag 23 maart besliste het Hof van Justitie van de EU in de zaak Google vs Louis Vuitton en enkele andere partijen. De inzet: mag je het merk van een ander als Adword gebruiken om jouw advertentie te laten verschijnen? Of kan de merkhouder dat verbieden?

LVMH trad op tegen adverteerders die haar dure merk als Adword gebruikten voor imitatieproducten. En er was een reisbureau dat de merknaam van een concurrent als Adword gebruikte. In beide gevallen was het Adword niet zichtbaar in de tekst maar werd de advertentie wel getoond bij een Google search op de merknaam. Merkinbreuk of niet?

Uitspraak
Het resultaat van de beslissing van het Luxemburgse Hof: er mag heel wat op het internet. Goed nieuws voor de vele gebruikers van Adwords.

1. Je mag het merk van een ander ook als Adword gebruiken als je zelf producten verkoopt die met dat merk concurreren (voor alle duidelijkheid: dus met een niet-zichtbaar trefwoord als zoekterm). V&D mag dus als Adword ‘Bijenkorf’ gebruiken, zo lang de gekoppelde advertentie/site maar duidelijk maakt wie achter de geadverteerde artikelen zit. De internetgebruiker moet kunnen zien of de adverteerder een band heeft met de merkhouder of juist niet. Daarover mag geen verwarring mogelijk zijn.

2. Je mag andermans merk als Adword gebruiken om tweedehands (originele) merkartikelen te verkopen. Dat was te verwachten.

3. Het gebruik van een merk als Adword als reclame voor namaakproducten mag natuurlijk niet.

Belangrijk Nieuws
Dat is belangrijk nieuws voor adverteerders! Wie doet het vandaag de dag nog zonder Adwords? Wie zoekt op de naam van je grootste concurrent kan dus nu ook bij jouw Adword-campagne uitkomen. Maar zorg dat de advertentie geen verwarring wekt. Dus niet in de zichtbare tekst het merk opnemen, behalve als je dat merk ook echt verkoopt.

www.hoogenhaak.nl