TOP

Maud’s moderubriek #14

Wat gebeurde er afgelopen week allemaal in de wondere wereld van de mode? Modejournalist Maud Gerards volgt de ontwikkelingen binnen de industrie op de voet. Deze week: revival van het sexy badpak, shock rockers nieuwe gezichten voor Saint Laurent Paris en Nicola Formichetti weg bij Mugler.

Sexy kleding: einde of nieuw begin?
De invloedrijke modejournaliste Suzy Menkes schreef vorige week dan wel een betoog getiteld ‘The end of slut clothes’, maar daar denkt de consument blijkbaar heel anders over. Toen eerder deze week de cover van de nieuwe GQ Magazine werd onthuld met een schaars geklede actrice Emma Watson op de cover, was die foto binnen no time hét gespreksonderwerp op twitter. De reden? De normaal zo brave Emma stond afgebeeld gekleed in eenzelfde badpak als Julia Roberts droeg in de film Pretty Woman. Het kledingstuk met uitsneden op verleidelijke plekken toont het blote middenrif van de actrice. Volgens Suzy Menkes zouden wij als modeliefhebbers daar anno 2013 geen bal meer aan moeten vinden, maar het tegendeel blijkt waar. Het modelletje is bezig aan een ware comeback. Winkels die hetzelfde model badbak verkopen, waaronder Urban Outfitters en Asos, laten weten dat alle exemplaren de afgelopen dagen uitverkocht zijn.

Shock rockers voor Saint Laurent Paris

Dat Hedi Slimane een ontwerper is die graag tegen de stroom in zwemt, is geen nieuws. Dat hij dit ook consequent blijft doen bij het geliefde modehuis waar hij sinds kort hoofdontwerper is, valt sommigen nog steeds nogal rauw op het dak. Zijn nieuwste geintje: een opvallende keuze voor vertegenwoordigers van de nieuwste collecties van Saint Laurent Paris. Zo strikte hij de shockrocker Marylin Manson voor de herenlijn en de rebelse artieste Courtney Love voor de damescollectie. Stukje bij beetje verandert Slimane het chique en tijdloze image van Saint Laurent en trekt hij het steeds meer naar een duistere en vooral jongere kant. Kritiek komt vanuit verschillende hoeken in de modewereld, omdat deze nieuwe koers niet zou passen bij het gevestigde modehuis. Maar verandering is natuurlijk altijd eng. 

Formichetti weg bij Mugler

Nicola Formichetti verlaat het modehuis Mugler. De 35-jarige duizendpoot werkte twee jaar als creatief directeur en wist enigszins stoffige imago van Mugler weg te poetsen. Het publiek kende Formichetti al als stylist van Lady Gaga. Hij was het brein achter de gewaagde outfits die Gaga droeg en waarmee ze zowat dagelijks het nieuws haalde. Insiders kennen hem ook als voormlif redacteur van Vogue Japan. Waarom de wegen van Mugler en de ontwerper scheiden is niet bekend gemaakt, maar Formichetti laat via Twitter al doorschemeren dat zijn nieuwe uitdaging snel bekend zal worden gemaakt. Geruchten zijn er al genoeg. Tot die tijd kan hij zijn creativiteit kwijt bij Uniqlo, waar hij ook hoofdontwerper is.