Merkgebruik in Google Adwords: klagen wordt moeilijker
Google maakt onderscheid tussen ‘verborgen’ merkgebruik in Adwords en ‘zichtbaar’ gebruik. Als je zoekt op een merknaam, dan vind je meestal veel gesponsorde links. De link waarin de zoekterm niet voorkomt is dan ‘verborgen’ merkgebruik. Bijvoorbeeld de tekst “Voor mooie pakken ga je naar de Society Shop”. Zichtbaar gebruik is bijvoorbeeld “Oger mooi? Bij ons een betere deal!”
Tot vandaag konden merkhouders (zoals Oger) nog klagen over verborgen merkgebruik in Adwords. Nu kan dat alleen nog bij zichtbaar merkgebruik. Daarvoor gelden ook nieuwe regels – soms mag het wel (bijvoorbeeld voor retailers die direct doorlinken naar de productpagina waar het merk wordt getoond, niet naar de homepage).
Let wel: Google voert op dit punt een eigen beleid. Dat beleid zegt niets over de vraag of een Adword-campagne al dan niet is toegestaan. In dit (fictieve) voorbeeld zou Oger de Society Shop kunnen aanspreken op grond van zijn merkenrecht, of op grond van de strenge regels voor vergelijkende reclame. Heb je zelf last van concurrerende Adwords? Vaak is er toch wel iets aan te doen, ook al werkt Google er iets minder snel aan mee. Je kan de adverteerder immers ook zelf aanpakken!