Met EDI bereik je hogere marges
Het geautomatiseerd uitwisselen van data kan dienen als fundament voor een toekomst waarin slimmer voorraadbeheer en sneller reageren op de vraag centraal staan. Natuurlijk, consumenten zijn op zoek naar passie en emotie. Beleving is een gegeven waar je als winkelier goed op wilt inspelen. De (online) winkelvloer is het uithangbord waarop je consumenten wilt verleiden. Maar de achterkant, daar waar je (logistieke) processen aan elkaar ‘knoopt’, moet uitblinken in efficiency. Alleen dan kunnen retailers en leveranciers samen de marge vergroten.
Uitdaging retailer en leverancier
Mode is een dynamische sector waarin het draait om onderscheidend vermogen. Inkopers maken gebruik van hun smaak, intuïtie en goede contacten om precies die merken en labels aan zich te binden die bij hun winkelconcept passen. Tegelijkertijd staat die cultuur van uniek willen zijn om een eigen identiteit neer te kunnen zetten het delen van informatie in de weg. Want wie uniek wil zijn, is terughoudend met het delen van gegevens. Ondertussen staan de verkoopprijzen onder druk en nemen de winstmarges af. Hoe kun je deze uitdagingen het hoofd bieden? EDI kan een oplossing zijn.
Afspraken en standaardisering
Efficiënt samenwerken begint bij het maken van afspraken en standaardisering, bijvoorbeeld door middel van EDI. En dan wil je uiteraard weten of investeren in EDI de moeite waard is. Voor mijn werk breng ik organisaties uit de modesector bij elkaar om afspraken te maken over het ketenbreed en gestandaardiseerd vastleggen en delen van informatie in de supply chain. In mijn volgende expertlogs laat ik retailers en leveranciers aan het woord die met EDI aan de slag zijn gegaan. De belangrijkste voordelen volgens hen: minder administratieve fouten en beter inzicht in verkoop en voorraad, waardoor je uiteindelijk onderaan de streep meer overhoudt. Na de komende expertlogs hoop ik dat ook u overtuigd bent van de voordelen!
In het kort: waarom EDI?
1. Reactiesnelheid op voorraad vergroten.
2. Afname fouten en toename inzicht in artikelgegevens .
3. Efficiënter werken.
4. Samenwerking en vertrouwen bevorderen.