Michael Berngruber, ceo van Digel: ‘we focussen op wholesale’ [interview]
Digel is van oudsher een Duits pakken- en colbertmerk, maar slaat onder de bewindvoering van de nieuwe ceo Michael Berngruber geleidelijk een andere weg in. “Ik wil graag dat we over vijftien, twintig jaar nog steeds bestaan. Daarom moeten we blijven vernieuwen.”
Tuerlings Fashion Group
Het gaat erg goed, vertelt hij in het interview. Digel is in 2017 – zowel in Nederland als in zijn geheel – 8 procent gegroeid. “Vooral de Benelux is belangrijk voor ons. Mede dankzij ons agentschap Tuerlings Fashion Group groeien we al jaren gestaag in Nederland. We krijgen altijd goede feedback van Tuerlings, zij staan immers in direct contact met winkeliers. Wij nemen die feedback altijd mee bij het ontwikkelen van de collecties. Om de groei vast te houden, moeten we wel scherp blijven en meebewegen. Ik wil graag dat we over vijftien, twintig jaar nog steeds bestaan. Daarom moeten we blijven vernieuwen.”
Samenwerken met retailers
Maar wat gaan we in Nederland merken van die vernieuwingen? “In Nederland willen we meer gaan samenwerken met retailers uit het hogere segment. Daarnaast willen we graag groeien met bestaande en nieuwe klanten door middel van shop-in-shops. We hebben er nu een viertal in Nederland, onder meer bij Zwijnenburg en Van Tilburg, en die doen het goed. Ik weet niet of we klaar zijn voor een eigen winkel in Nederland. In Duitsland hebben we wel vier zaken, maar internationaal focussen wij vooral op wholesale.”
Service en betrouwbaarheid
Ook vertelt Berngruber over waarom Digel het in Nederland zo goed doet: “We zijn betrouwbaar en we leveren snel. In ons hoofdkantoor hebben we een opslagcapaciteit voor 500.000 kledingitems. Dat is een enorm voordeel. Als een winkelier belt voor een nalevering, heeft hij deze binnen enkele dagen binnen. Ook maken we afspraken met winkeliers over levermomenten, zodat zij de juiste producten op het juiste moment binnen hebben. Voor ons en voor Tuerlings Fashion Group zijn service en betrouwbaarheid het allerbelangrijkste. We willen de winkelier ontzorgen door zoveel mogelijk met hem of haar mee te denken en flexibel te zijn. ”
Transparant voorraadsysteem
Over het online kanaal zegt hij: “Wij zijn een echt wholesalemerk, dus dat geniet ook onze voorkeur op dit moment. We doen niets actiefs aan de webshop om de omzet te verhogen, maar dat zal ongetwijfeld in de toekomst ook aan de beurt komen. Wel zijn we aan het investeren in onze digitale systemen; die willen we zodanig ontwikkelen dat ons voorraadsysteem transparanter wordt.
Wil je meer weten over de nieuwe koers van Digel? Het hele interview is te lezen in Textilia #9. Geen abonnement op Textilia? Sluit dan nu een jaarabonnement af. Zo ben je het héle jaar door op de hoogte zijn van alle ins en outs van de modebranche. Met twaalf edities per jaar en toegang tot alle exclusieve content op de website. En natuurlijk tweemaal per jaar de kleurkaarten met de nieuwste modekleuren.