TOP

‘Moderetailers kunnen gemiddeld 8% meer omzet halen met EDI’

De gemiddelde retailer is wars van technologie. Maar het loont om te kijken naar het inzetten van EDI, vindt Hans Sluijter van Triumph. ‘Onze retailers die EDI gebruiken, halen gemiddeld 8 procent meer omzet’.

Dorien Mouthaan, sectormanager mode bij GS1 Nederland, laat in deze blog Hans Sluijter, Swift & Processmanager / CCC Northern Europe bij Triumph International aan het woord. Sluijter is zo’n iemand die zo nu en dan advocaat van de duivel speelt… Lees hier zijn verhaal.

“Moderetailers kunnen gemiddeld 8 procent meer omzet halen door te werken met EDI. Het lijkt me een mooie en snelle weg naar succes. Toch is het in de praktijk lastig om retailers over de streep te trekken. Een veel gehoord bezwaar is dat EDI vooral een IT-onderwerp is. En de gemiddelde retailer is wars van technologie.

En toch. Communiceren via EDI zorgt voor meer omzet, het maakt samenwerken in de keten efficiënter en het bespaart ook tijd en geld. Dat moet toch als muziek in de oren klinken bij onze klanten? Aan de andere kant, een groot deel van onze buitendienst wijst ook snel naar onze IT-afdelingen bij alles wat met EDI te maken heeft. Nu niet meer, want Triumph zet juist deze, misschien wat onverwachte, groep medewerkers in om bestaande misverstanden over EDI uit de weg te helpen.

Elkaar vinden in gezonde scepsis

We bieden buitendienstmedewerkers de handvatten om middelgrote retailers te overtuigen van de waarde van EDI. Beide groepen vinden elkaar in ieder geval in een gezonde scepsis als het gaat om IT en technologie. Het is overigens uitdrukkelijk niet de bedoeling om van de buitendienstmedewerkers IT’ers te maken. Zij zijn niet IT-minded en dat hoeft ook niet. Sterker, ze begrijpen juist de belevingswereld van onze retailers heel goed. Het is dus belangrijk om onze eigen mensen ervan te overtuigen dat automatisering het leven makkelijker maakt. Voor hen en voor onze klanten.

Cijfers liegen niet

Ons hoofddoel was, is en blijft natuurlijk tevreden klanten en daarvoor zijn tevreden retailers onmisbaar. De tijd van ‘duw ze maar vol’ ligt heel ver achter ons. En terecht. Een product bestaat uit veel meer dan alleen het fysieke product. Er komt gewoon veel meer bij kijken dan vroeger. En Triumph wil die win-winsituatie graag met zijn klanten benutten. Juist daarom is EDI zo belangrijk.

De cijfers liegen niet. Onze retailers die EDI gebruiken, halen gemiddeld 8 procent meer omzet. Door een betere planning van de leveringen hoeven ze geen ‘nee’ te verkopen. De administratieve kosten dalen door elektronische communicatie gemiddeld met 10 procent. De kans op invoerfouten neemt af en automatische orders maken het bestellen en het inboeken veel makkelijker. De tijdbesparing kan zo oplopen tot maar liefst 90 procent.

Advocaat van de duivel

De positieve resultaten van EDI voor Triumph en andere grote merken zijn evident.  De weerstand bij retailers zagen we echter aan het begin ook terug bij onze buitendienst. Zij hadden bezwaren die ook bij de retailers leven. De voordelen van EDI kwamen lang niet altijd goed over. Er was dus meer nodig. Als voormalig Customer Service Manager ken ik de bezwaren uit de praktijk vrij goed. Daarom hebben we rollenspelen opgezet waarbij ik advocaat van de duivel speelde voor buitendienst. Met dit praktische hulpmiddel hebben we de buitendienst spelenderwijs enthousiast gemaakt en vertrouwen gegeven.  

Juist een stap verder gaan

Dat vertrouwen in EDI heeft Triumph zelf overigens ook moeten opbouwen. 18 jaar geleden waren we nog een echte voorloper. Inmiddels hebben ook andere grote leveranciers de overstap gemaakt. Wij weten inmiddels dat GS1 EDI een zeer effectieve standaard is in de communicatie en wisselwerking tussen retailer en Triumph. Deze voordelen gaan inmiddels verder dan een elektronische orderbevestiging en pakbon. Juist door een stap verder te gaan en verkoopcijfers uit de winkels te delen, is er nog meer winst te halen.

Daarom zeg ik tegen retailers, buitendienstmedewerkers en iedereen in de branche die het wil horen: Let’s get connected!”

 

Hans Sluijter is Swift & Processmanager / CCC Northern Europe bij Triumph International