Modewebshop Zalando het best vindbaar via Google [onderzoek] *
Modewebshop Zalando is volgens online marketingbureau iProspect, evenals verleden jaar, de best vindbare Nederlandse website via Google in de fashionbranche. Op de tweede plaats staat modeportal Fashionchick en de derde plek is voor vergelijkingssite Beslist.
Zalando neemt traditiegetrouw de eerste positie in, maar verliest volgens iProspect wel wat terrein aan Fashionchick. Opvallend is dat Wikipedia de zevende plek inneemt in deze branche. Deze positie valt te verklaren doordat Wikipedia voor veel merknamen een hoge positie inneemt.
In de categorie mode werd voor het onderzoek gezocht op zoektermen zoals ‘jurken’, ‘broeken’, ’T-shirts’, maar ook soorten schoenen en accessoires. Daarnaast zijn veel gezochte kledingmerken meegenomen, zoals Mexx, G-star en Desigual.
In de sportbranche moet Zalando genoegen nemen met een tweede plek. Daar voert Beslist de lijst aan en staat outdoorspecialist Bever op de derde plek.
Dat de top 10 van de sportbranche wordt aangevoerd door een vergelijkingssite komt volgens iProspect door het assortiment van Beslist.nl. Ze bieden vergelijking van vrijwel alle producten aan, waar de retailers vaak richten op een specifieke productcategorie. Volgens het marketingbureau is ook de diversiteit in deze ranking opvallend; de lijst bevat een vergelijker, online retailers, offline retailers en tweedehandssite Marktplaats.
Voor de sportbranche zijn de zoektermen onderzocht die betrekking hebben op indoor en outdoor sporten, zoals ‘voetbal’, ‘racketsporten’, ‘backpacking’, ‘mountainbiken’, ‘hardlopen’, ‘fitness’, ‘golf’, ‘watersport’ en ‘wintersport’. Voetbalshop staat op de vierde plek en dankt die plaats volgens het marketingbureau aan de populariteit de sport voetbal. Dat is terug te zien in de zoekvolumes voor sport-gerelateerde zoektermen. Hierdoor wegen hoge posities op voetbal-gerelateerde zoektermen zwaarder, iets waarvan Voetbalshop profiteert.
Fashionchick en Zalando zijn eveneens opvallende noteringen, stelt iProspect. Deze modewebsites hebben de gezondheidstrend omarmt en hebben sportkleding als belangrijke categorie toegevoegd, waarvan het resultaat in dit onderzoek is terug te zien.
Het is de negende keer dat iProspect de seo benchmark uitvoert. In totaal zijn 14 branches onderzocht. Het onderzoek is gefocust op de vindbaarheid en het geschatte verkeer van de top 50 organische Google zoekresultaten.
Per branche is een uitgebreide lijst met relevante zoektermen samengesteld. In totaal zijn er 64.749 zoekwoorden onderzocht, samen goed voor ruim 46 miljoen maandelijkse zoekopdrachten. Vervolgens is voor iedere website per branche het totale geschatte verkeer berekend, gebaseerd op de positie in Google, het maandelijkse zoekvolume in Nederland en de gemiddelde Click Through Rate. Dit absolute aantal is uitgedrukt in een percentage van het totale geschatte verkeer.
Per branche is er een ‘winnaar’ uitgerold. De lijst van best presterende sites binnen de onderzochte branches ziet er als volgt uit:
Het complete seo benchmark-onderzoek kun je hier lezen.