TOP

Modewoord: ‘Apart’

Vanuit mijn vak als docent Mode let ik natuurlijk vooral op alles wat met mode te maken heeft. Zo las ik een interview met een jonge vrouw. In het artikel zegt ze dat haar eigen stijl "apart" is. Het jurkje dat ze aan heeft, heeft ze bij Le Ballon gekocht, het is een jurkje van Desigual zie ik. Ze heeft het gekocht omdat weinig mensen dat zullen dragen. Ook draagt ze Uggs. Alleen de echte! De namaak zou ze nooit kopen, omdat ze dat heel erg afgezaagd vindt.

Ja, apart, dat is nou zo’n woord waarbij je eigenlijk niet weet wat je ermee aan moet. Je hoort het steeds bij stylingprogramma’s die iemands kledingstijl helemaal aanpassen aan de hedendaagse mode. Die stijl is dan voor hun zo ontzettend anders dat die mensen alleen nog maar het woord ‘apart’ kunnen uitkramen.

Smaak
Ik ben docent Mode op TMO, Hogeschool voor Modemanagement te Doorn. Ik leer mijn studenten van alles over mode, en dan vooral het praten over mode. Want je koopt dingen omdat je ze mooi vindt. Maar waarom vind je iets mooi? Over smaak valt niet te twisten, maar wat bepaalt je smaak? Als je weet wat iemands smaak is, dan kun je voor die persoon iets leuks kopen. En als je nu weet wat de smaak is van een hele grote groep mensen, dan heb je een doelgroep te pakken en kun je voor die doelgroep allemaal leuke dingen kopen. En zo kun je dus een winkel beginnen met een complete collectie voor een grote groep mensen die alles leuk vinden!

Wat voor type ben ik vandaag?
Tja, jammer hè, dat het niet zo simpel werkt. We zullen toch verder moeten kijken dan onze neus lang is. We moeten smaak proberen in woorden te pakken. Eén kenmerk van smaak is iemands modeniveau. Als je heel erg hip bent, koop je andere kleren dan wanneer je helemaal niet modieus bent. Nu ga je natuurlijk niet, voordat je met een brandende portemonnee naar de stad gaat om eens lekker wat geld stuk te slaan, bedenken wat voor een typje je die dag bent: “Eh, eens kijken, voel ik me hip of ben ik vandaag meer een laggard.” Je bent altijd zoals je bent en daarom kies je de winkels waar je wilt kopen en kies je het product dat je koopt.

Teleurstelling
Nu wil iedereen graag modieus zijn. We doen allemaal op onze eigen manier mee met de mode. Allemaal willen we ‘anders zijn dan anderen’. Apart is het sleutelwoord. En zo lees ik de teleurstelling van de gezichten van mijn studenten af als ik zeg dat een groot gedeelte van de studenten langzame modevolgers zijn.

“Nou,” zegt een studente dan, “als ik thuis ben bij mijn ouders, dan zeggen al mijn vrienden altijd dat ik er zo apart uitzie!”

“Tja,” zeg ik dan, “dat komt omdat zij waarschijnlijk lager op die modeladder staan dan jij.”

Kledingregels
Of je nu volgens de stylisten hip bent, of modieus, of helemaal niet modieus, je hoort bij een groep. En die groep heeft kledingregels. Wil die groep zelf ontworpen sneakers? Dan kunnen we allemaal ons eigen unieke design maken. En dan zijn we lekker apart. Maar als iedereen alles pimpt of namaakt op dezelfde manier, zijn we toch allemaal apart hetzelfde?
Een merk als Desigual is opeens heel erg hip. Maar al snel komen er heel veel imitatie-Desiguals op de markt en dan ben je opeens niet meer apart. Ook hip is een boxer, natuurlijk met een merknaam die we allemaal kunnen zien, anders horen we er niet bij. Dus wil je Björn Borg. Maar nu al kun je bij Zeeman gratis een “Björn Borg”-boxer bestellen, met de merknaam “Zeeman”!

Dus, wil je echt apart zijn? Maak dan een statement: Zeeman is pas hip!

Harriët Noever
docent Mode
TMO, Hogeschool voor Modemanagement