TOP

Mogelijkheden van de consument bij non-conformiteit

Welke rechten heeft de consument bij een niet compleet of gebrekkig product? En moet je de klant dan geld terug of mag je het product ook herstellen of vervangen? Advocaat Mirjam van Schoonhoven van Van Till Advocaten legt het uit.

In mijn blog van 19 november 2013 legde ik de basis uit van consumentrechten bij koop: Het gaat om de vraag of het gekochte product conform is in de zin van de wet, of niet. Het gekochte product moet die eigenschappen bevatten die nodig zijn voor normaal gebruik en waarvan je de aanwezigheid niet hoeft te betwijfelen. In deze blog zal ik uiteenzetten welke mogelijkheden de consumentkoper heeft indien hem een niet-conform product wordt geleverd.

Niet compleet of gebrekkig

In sommige gevallen is het gekochte product bijvoorbeeld niet compleet. Een koper kan in de eerste plaats op grond van de wet aflevering vorderen van het ontbrekende. Heeft een verkoper bij de aflevering van een stofzuiger bijvoorbeeld verzuimd de opzetstukken mee te leveren, dan kan de koper vorderen dat deze alsnog geleverd worden. Indien het product zelf een gebrek vertoont, kan de koper herstel vorderen van het gebrekkige product. Daarbij is wel van belang dat het voor de verkoper feitelijk mogelijk moet zijn het herstel uit te voeren en bovendien moeten de kosten van het herstel in redelijke verhouding staan tot de waarde van de zaak. Daarnaast heeft een koper recht op vervanging indien de afwijking van het product een vervanging rechtvaardigt en de koper ook als een zogenaamd “zorgvuldig schuldenaar” voor de zaak heeft gezorgd.

Herstel of vervanging?
In principe kan de koper een keuze maken tussen het laten herstellen of vervangen van een defect product. Een keuze is echter niet altijd mogelijk. Een gebroken spiegel is bijvoorbeeld niet te repareren, maar wel te vervangen. Soms is herstel zo duur, dat dit niet gevergd kan worden van de verkoper. Of is het gewoonweg eenvoudiger en goedkoper om het product te vervangen. Het omgekeerde, wel herstel maar geen vervanging, komt ook voor. Van een auto met een kras op de spiegel, kan de koper in redelijkheid enkel het herstel van de spiegel vorderen, en niet vervanging van de auto.

Gebruiksvergoeding

In de meeste gevallen komen de kosten van het herstel of de vervanging voor rekening van de verkoper. Een uitzondering hierop kan de situatie zijn dat een koper langere tijd gebruik heeft gemaakt van een product, het product kapot gaat en vervolgens alsnog een nieuw vervangend product geleverd krijgt. In dat geval kan de koper worden verplicht een gebruiksvergoeding te betalen aan de verkoper.

Termijnen

Verder bepaalt de wet dat het herstel of de vervanging binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast voor de koper moet plaatsvinden. De termijn en mate van overlast zijn weer afhankelijk van de aard van het product. Een bruidsjurk die niet voldoet, zal spoedig en in ieder geval voor de bruiloft moeten zijn hersteld of vervangen.Indien de verkoper niet binnen een redelijke termijn het gebrek in het product herstelt, is de koper bevoegd op kosten van de verkoper het herstel door een derde te laten uitvoeren. Uiteraard dienen in dat geval de kosten van het herstel wel in redelijke verhouding te staan tot de waarde van de zaak.

Ontbinding

Indien blijkt dat herstel of vervanging van een gebrek in een product niet mogelijk is, heeft de koper het recht de koopovereenkomst te ontbinden, tenzij het gebrek in het product gezien haar geringe betekenis een ontbinding niet rechtvaardigt. Bij ontbinding geeft de koper het product aan verkoper terug en krijgt hij zijn geld retourDaarnaast heeft de koper de mogelijkheid de prijs te verminderen in evenredigheid van de mate van het gebrek aan het product.

Hoe snel klagen?

Indien een koper ontdekt dat een product dat hij heeft gekocht een gebrek vertoont, dan zal hij daarover binnen bekwame tijd nadat hij het gebrek heeft ontdekt, bij de verkoper ‘moeten’ klagen. Een kennisgeving van de koper binnen twee maanden na ontdekking van het gebrek is op grond van de wet in ieder geval tijdig. Na deze twee maanden is het afhankelijk van de omstandigheden van het geval. Heeft de koper bij de verkoper over het gebrek geklaagd, dan verjaren de mogelijke vorderingen van de koper na twee jaar na ontvangst van de klacht.

De advocaten van Van Till Advocaten schrijven iedere maand een expertlog voor Textilia.nl. Heeft u een juridische vraag voor Van Till Advocaten? Mail dan uw vraag naar S.Duijn@mybusinessmedia.nl en wie weet wordt uw vraag hier de volgende keer beantwoord.