Nederlandse ontwerper showt in Suriname
Je woont meer dan een jaar in Suriname en hebt met je eigen label Rem-Ko al een klantenkring opgebouwd. Waarom toch een show?
Remko Sintmaartensdijk: “Hier denken veel mensen dat ik alleen maar gala- of feestjurken ontwerp, maar dat is niet zo. Met mijn show heb ik laten zien dat ik ook prêt-à-porter maak. Stukken die heel goed dagelijks te dragen zijn. En, net als iedere andere ontwerper, is het altijd mijn grote droom geweest om zelf een catwalkshow te geven.”
Hoe is de show ontvangen?
“Op de collectie zelf is erg goed gereageerd. Ik heb veel aandacht van de pers gehad. De bezoekers moesten er wel een beetje aan wennen dat het geen avondvullend programma was. Tot nu toe heb ik zelf ervaren dat het in Zuid-Amerika de gewoonte is om een modeshow tot een heel event uit te bouwen. Er komt een artiest optreden, er wordt tussendoor gegeten en er is allerlei ander entertainment. Dat wilde ik niet. Ik heb het op de westerse manier aangepakt, dus binnen een half uur was het afgelopen.”
Wie zijn jouw klanten?
“Ik ontwerp voor moderne, werkende vrouwen die veel reizen en die op zoek zijn naar unieke stukken van hoge kwaliteit. Kleding die ze naar het werk kunnen dragen, maar die met andere accessoires en schoenen ook geschikt zijn voor een feestje of diner. Mijn doelgroep koopt nu voornamelijk kleding in Miami of in Nederland, omdat het aanbod in Paramaribo zeer beperkt is. Ik spring met mijn ontwerpen in dat gat.”
Wat is het grootste verschil in mode met Nederland?
“Vrouwen in Suriname, in heel Zuid-Amerika trouwens, houden vooral heel erg van strakke kleding en dat is niet altijd even flatteus. De pasvorm van de kleding klopt vaak niet. Hier weten vrouwen niet altijd hoe ze de mooiste delen van hun lichaam kunnen benadrukken of hoe ze de plekken waar ze minder blij mee zijn kunnen verhullen. Daar tegenover staat dat het kleurgebruik in Suriname geweldig is, veel spannender dan in Nederland.”
Wat is je volgende stap?
“Ik ben uitgenodigd voor de Guyana Fashion Week en volgend jaar hoop ik mee te doen aan de Fashion Week Brazilië. Verder hoop ik mijn klantenkring te kunnen uitbreiden.”