New Optimist lanceert statiegeldsysteem voor kleding, Primark haalt hogere omzet dan verwacht en Micam Milaan gaat bijna van start
Beeld: Paul Siewert via Unsplash
New Optimist lanceert statiegeldsysteem voor kleding
Op 13 september lanceert kledingmerk New Optimist een statiegeldsysteem voor kleding, door slim gebruik te maken van QR-codes in kleding en blockchain technologie. Op deze manier kan New Optimist zelf inzamelen als de kleding niet meer gebruikt wordt. New Optimist garandeert dat de ingezamelde kledingstukken uiteindelijk worden gerecycled of een tweede leven krijgen. Met een kledingstuk met statiegeld wordt de modecirkel 100 procent circulair. Via de QR-code kan de hele levenscyclus van het kledingstuk tot aan recycling gevolgd worden.
Er zal een aanvullend bedrag (statiegeld) worden toegevoegd aan de verkoopprijs van elk kledingstuk van New Optimist, diit statiegeld moet apart worden afgerekend aan de kassa. Retailers blijven de kleding van New Optimist inkopen tegen de groothandelsprijs en zullen het statiegeld elke zes maanden overmaken naar de rekening van een onafhankelijke stichting genaamd N.E.W. Deze stichting zal het statiegeld beheren totdat consumenten hun kledingstukken terugbrengen.
Consumenten hebben de mogelijkheid om gedragen kledingstukken terug te brengen naar een New Optimist-verkooppunt. Bij inlevering ontvangen ze het eerder betaalde statiegeld terug. De afhandeling van dit proces vindt plaats in een samenwerking tussen de retailer en de statiegeldstichting. In de toekomst wil New Optimist graag gaan samenwerken met duurzame merken en retailers om het systeem nog sterker te maken. Naarmate meer merken deelnemen, ontstaan er meer inlevermogelijkheden, waardoor het voor consumenten eenvoudiger wordt om statiegeld voor kleding te herkennen en te gebruiken.
Primark haalt hogere omzet en winst dan verwacht
Ondanks de uitdagingen van een oplopende inflatie en een veeleisende consumentenmarkt, verwacht Primark dit jaar een omzetstijging van maar liefst 15 procent ten opzichte van vorig jaar. Deze groei is vergelijkbaar met de 9 procent omzetgroei die ze vorig jaar hebben behaald. Primark streeft nu naar een totale omzet van ongeveer 9 miljard pond (ongeveer 10 miljard euro). Dit succes is te danken aan strategische prijsaanpassingen, goed ontvangen assortimenten en de sterke prestaties van de nieuwe Primark winkels.
Primark verwacht dat de omzet in Europa (exclusief het Verenigd Koninkrijk) in het vierde kwartaal met maar liefst 18 procent zal stijgen. In de Verenigde Staten wordt een nog indrukwekkendere omzetgroei van 45 procent verwacht in het vierde kwartaal, dankzij de opening van vier nieuwe winkels. Bovendien lijkt de click & collect test in het Verenigd Koninkrijk succesvol te zijn. Na kinderkleding kunnen klanten vanaf 13 september ook dameskleding reserveren. Daarnaast is de website verbeterd, waardoor consumenten een deel van het assortiment online kunnen bekijken. De aangepaste operationele winstmarge voor dit jaar wordt door Primark geschat op 8 procent. Voor het komende jaar wordt echter een aanzienlijke verbetering van de brutomarge verwacht, aangezien de materiaalkosten de afgelopen weken zijn gedaald, samen met gunstige ontwikkelingen in wisselkoersen en vrachtkosten.
MICAM Milaan gaat bijna van start
Van 17 tot 20 september zullen meer dan duizend merken te zien zijn op de internationale schoenenbeurs MICAM Milaan. Op deze beurs zullen kwaliteit, duurzaamheid, innovatie en de focus op jonge talenten centraal staan. MICAM Milaan biedt een mogelijkheid voor professionals om elkaar te ontmoeten en te praten over continu veranderende schoenenindustrie.
Op MICAM Milaan zal er veel aandacht zijn voor het introduceren en promoten van jonge talenten. Zo zal er ruimte zijn voor 12 opkomende designers, geselecteerd door een speciale jury, om hun collectie tentoon te stellen. Bij deze collecties staan originaliteit en duurzaamheid centraal. Kenmerkend voor de schoenen zijn de gerecyclede en/of recyclebare materialen en de aandacht op duurzame productie. Daarnaast zal de Italian Start Up ruimte gewijd worden aan de meest veelbelovende start-ups. Op 18 september spelen jonge talenten de hoofdrol in de laatste show van de Mittelmoda Fashion Award. Dit is een jaarlijkse wedstrijd die creaties van jonge mode- en designstudenten over de hele wereld selecteert en beoordeelt.
Op de MICAM staat verder de toekomst van de schoenenretail centraal en het bekijken van trends en materialen. Met diverse lezingen van bekende, internationale sprekers over vier thema’s: trends & materialen, duurzaamheid, de geschiedenis van mode & de toekomst en de toekomst van retail.
MICAM Milaan zal de eerste drie dagen ook online te volgen zijn. Class TV Moda heeft een studio een op de beurs. Dit stelt de kijker in staat om de gasten van MICAM Milaan te ontmoeten en de MICAM exposanten te interviewen.