TOP

Nieuwsoverzicht: AFW neemt duurzaamheidsvereisten CFW over, nieuwe CEO Puma benoemd, Schoenen Torfs realiseert recordresultaten in 2024

In het nieuwsoverzicht updaten we je over het belangrijkste fashion nieuws binnen de modebranche.

Beeld: Circular Innovations

Amsterdam Fashion Week neemt duurzaamheidsvereisten Copenhagen Fashion Week over

Amsterdam Fashion Week (AFW) en Copenhagen Fashion Week (CPHFW) bundelen hun krachten om duurzaamheid binnen de mode-industrie in de Nordics en de Benelux te versnellen. Vanaf september 2026 gelden de Sustainability Requirements van CPHFW ook voor merken op de officiële showkalender van AFW. Tijdens de komende editie van Amsterdam Fashion Week worden ongeveer 30 deelnemende merken al beoordeeld aan de hand van deze duurzaamheidsrichtlijnen. De implementatie start met een pilotfase van één jaar, waarin de Minimum Standards worden geïntegreerd in de toelatingscriteria voor shows. Danie Bles, CEO van AFW: “Duurzaamheid is bij AFW de kern van alles wat we doen. Het is niet optioneel – het is de toekomst van mode. Door samen te werken met Copenhagen Fashion Week kunnen we ontwerpers nog beter ondersteunen in het maken van meetbare, positieve stappen.” Cecilie Thorsmark, CEO van CPHFW, noemt de samenwerking een belangrijke stap: “We versterken hiermee onze gezamenlijke taal en doelen in Europa. Deze samenwerking bevordert de broodnodige afstemming in de industrie én onderstreept de unieke rol van mode als aanjager van positieve verandering.”

Voormalig Adidas-manager Arthur Hoeld wordt nieuwe CEO Puma

Puma heeft Arthur Hoeld benoemd tot de nieuwe CEO van het bedrijf, per 1 juli 2025. Hoeld, die 26 jaar bij aartsrivaal Adidas werkte, volgt Arne Freundt op, die op 11 april vertrekt vanwege een verschil van inzicht over de strategie van het sportmerk. Freundt verlaat Puma na 14 jaar dienst, maar zijn volgende carrièrestap is nog niet bekend. Hoeld (55) werkte tot oktober 2024 bij Adidas en was daar verantwoordelijk voor global sales. Hij begon zijn carrière bij Adidas in 1998 en leidde onder andere de Originals-divisie. Hoeld kijkt ernaar uit om zich aan te sluiten bij Puma: “Puma is een van de meest authentieke merken in onze sector, met een ongelooflijk sterke erfenis”, aldus de nieuwe CEO. Puma, dat onlangs bekendmaakte wereldwijd 500 banen te schrappen, lijkt zich klaar te maken voor een nieuwe strategische koers onder leiding van Hoeld.

Schoenen Torfs realiseert recordresultaten in 2024

Schoenen Torfs blikt terug op een succesvol 2024 met een recordomzet van €206,4 miljoen (incl. btw), een groei van 4,4% ten opzichte van 2023, blijkt uit een persbericht. Ook de winstgevendheid steeg: de EBITDA kwam uit op bijna €19 miljoen, goed voor 11% van de omzet. De Belgische schoenretailer dankt dit resultaat aan haar sterke omnichannelmodel en klantgerichte service. CEO Lise Conix wijst op de kracht van het familiaire karakter en de betrokkenheid van de 650 medewerkers. Dankzij onder andere ‘jobswaps’ werden interne processen geoptimaliseerd, wat leidde tot een efficiëntere kostenstructuur. “We realiseren groei zonder grote expansies, puur op basis van een ijzersterk team en trouwe klanten”, aldus Conix. Om het succes te vieren en haar maatschappelijke betrokkenheid te onderstrepen, lanceert de keten de campagne ‘#familievoorfamilies’. De campagne belicht de waarden van de Torfs-familie en hun inzet voor medewerkers en klanten. “Wij geloven in het delen van succes en bouwen zo aan een warmere samenleving,” besluit Conix.