TOP

Nieuwsoverzicht: Batavia Stad en Bas Kosters slaan handen ineen, geen doorstart voor Europese tak Scotch & Soda, American Vintage blijft uitbreiden, en meer

In het nieuwsoverzicht van vandaag updaten we je over het belangrijkste fashion nieuws binnen de modebranche.

Beeld: Bataviastad X Bas Kosters

Batavia Stad en Bas Kosters slaan handen ineen voor Pride

In Batavia Stad Fashion Outlet is de Europese Pride-expositie ‘BE PROUD. BE YOU.’ geopend met kunstenaar Bas Kosters. Met deze expositie vragen Batavia Stad en moederbedrijf VIA Outlets met Pride aandacht voor verhalen en thema’s uit de LHBTQIA+-community. Negen kunstenaars uit negen verschillende landen maakten een kunstwerk over wat Pride voor hen betekent. Een van hen is Nederlander Bas Kosters, die in zijn kunstwerk een droomwereld heeft gecreëerd waarvan hij hoopt dat die ooit werkelijkheid wordt. Vorig jaar ging Batavia Stad tijdens de Pride-maand de samenwerking aan met Ma’MaQueen, die een limited edition tote bag ontwierp. De expositie is tot en met 4 augustus te zien in Batavia Stad en de tien andere VIA Outlets centres in Europa. Voor de exposite is uit ieder van de negen landen waar VIA Outlets een outlet centre heeft een kunstenaar uit de LHBTQIA+-gemeenschap aan de slag gegaan met een puzzelstukvormig kunstwerk. In de expositie word je meegenomen langs al deze kunstwerken, waarin de kunstenaars hebben verwerkt wat Pride voor hen betekent. Uiteindelijk wordt het complete puzzelkunstwerk tentoongesteld, waarin de negen puzzelstukken zijn samengevoegd tot één geheel. Dit grote kunstwerk symboliseert dat iedereen uit de community zijn eigen Pride-verhaal heeft (het puzzelstuk), maar ook deel uitmaakt van het geheel (de puzzel).

Geen doorstart voor Scotch & Soda 

Volgens Nu.nl zal de Europese tak van het merk Scotch & Soda toch geen doorstart maken. Er waren wel partijen die interesse hadden in de overname van de keten, maar zij wilden Scotch & Soda als merk ook zelf kopen. Dat lukte niet, omdat het merk in handen is van Blue Star Alliance. Alle winkels in Nederland zullen definitief sluiten. De webwinkel van Scotch & Soda blijft wel open. Deze wordt gerund door een ander bedrijf. De winkelsluiting is een nieuw dieptepunt voor Scotch & Soda in Nederland. Het bedrijf ging vorig jaar al failliet, maar maakte toen een doorstart onder leiding van Blue Star Alliance. Die doorstart mislukte echter door logistieke problemen. De 28 Nederlandse winkels van Scotch & Soda tellen in totaal zo’n 320 medewerkers. Zij zijn nu allemaal werkloos. Ze krijgen de komende zes weken nog wel loon via het UWV. Wat de kansen voor een doorstart elders zijn, wisselt per land. “De winkels in Luxemburg en België gaan sowieso dicht”, laat curator Michel Moeijes aan Nu.nl weten. “In Oostenrijk praat de curator met een partij over een mogelijke doorstart. Ook in Duitsland is een partij die wellicht een aantal winkels wil overnemen.”

American Vintage blijft uitbreiden

Geïnspireerd door de Verenigde Staten, richtte Michaël Azoulay in 2005 het merk American Vintage op in Marseille. Geïnspireerd door de natuur en de ontspannen sfeer, besloot hij de meest tijdloze basic opnieuw uit te vinden: het T-shirt. Het merk heeft nu ongeveer 200 winkels wereldwijd, inclusief filialen, shop-in-shops en outlets. Het merk is aanwezig in Europa (Frankrijk, België, Luxemburg, Duitsland, Nederland, Verenigd Koninkrijk, Zwitserland, Italië, Spanje, Ierland, Tsjechië, Denemarken, Oostenrijk, Portugal, Estland), het Midden-Oosten (Israël, Verenigde Arabische Emiraten), Noord-Amerika (Verenigde Staten) en China. De afgelopen seizoenen heeft American Vintage een uniek boetiek concept ontwikkeld voor alle AMV-stores over de hele wereld. De winkels worden ingericht als ‘living spaces’, waar je anderen kunt ontmoeten in plaats van tegenkomen. De ruimtes zijn nu georganiseerd rond bars en ontspannende zithoeken – die gesprekken op een spontane en enthousiaste manier aanmoedigen. Deze visie wordt toegepast bij elke opening, aangepast aan de specifieke locatie van de winkel. “Onze strategie bestaat er in de eerste plaats uit om bestaande markten te versterken, Europa, en wat we al zijn begonnen in Noord-Amerika, en ons dan te concentreren op markten waar we denken dat American Vintage een groot potentieel heeft, zoals de VS en China,” legt Michaël Azoulay, oprichter en CEO van American Vintage, uit.

Stone Island opent eerste winkel in Oostenrijk 

Stone Island heeft zijn eerste winkel in Oostenrijk geopend. Het van oorsprong Italiaanse merk is in Wenen neergestreken. Het modemerk vestigde zich op de begane grond van een monumentaal pand uit de 19e eeuw, ontworpen door architect Leopold Mayr. In totaal beschikt het merk over 150 vierkante meter aan winkeloppervlakte. Het interieur van de brandstore werd onder handen genomen door architect Samir Bantal, van het Nederlandse bedrijf OMA. Zijn ontwerp bracht het interieur in harmonie met de architectuur van het gebouw. Zo bleef het originele gewelfde plafond intact, maar werd daar wel een moderne twist aangegeven door natuurlijk akoestisch materiaal aan te brengen en verlichtingsarmaturen van Tim Hooijmans. Stone Island werd in 1982 opgericht en telt nu wereldwijd 29 winkels. Ook in Amsterdam heeft het merk een brandstore.