Nieuwsoverzicht: CAST bestaat 40 jaar, Back to Work met Studio Anneloes, 5 retailtips om in te spelen op het weer en hoopvolle signalen voor de retail
Beeld: Studio Anneloes
Stijlvol weer aan het werk: de ‘Back to Work’ collectie van Studio Anneloes
Met de zomervakanties (bijna) voorbij, is het tijd om weer in het werkritme te komen. De nieuwste ‘Back to Work’ collectie van Studio Anneloes, die begin september wordt gelanceerd, combineert comfort, functionaliteit en mode om met flair terug te keren naar kantoor.
New Army: de neutrale kleur van het seizoen. De veelzijdige neutrale tint combineert perfect met een gedurfde knalkleur. Of je nu kiest voor iconische items of trendy cargo-stukken, deze kleur voegt een stoere, vrouwelijke touch toe.
Chocolate in pinstripe: zakelijk en speels. De chocoladetint in pinstripe-uitvoering creëert een chique look. De collectie bevat ook tijdloze leopard prints, een lammy jas in suède en een wollen check jacket. De nieuwe riemen, zoals de reversible belt, maken de look compleet.
De ‘Back to Work’ collectie van Studio Anneloes is vanaf 4 september te koop.
5 tips om als retailer in te spelen op het weer
Olaf Zwijnenburg, sectormanager retail & groothandel bij de Rabobank, vertelt over de invloed van het weer op de omzet van retailers en hoe zij hierop kunnen inspelen:
1) Flexibele marketing: zorg voor een marketingkalender die ruimte laat voor aanpassingen op basis van het actuele weer. Dit kan betekenen dat je promoties en campagnes een week verschuift om beter aan te sluiten bij het weer.
2) Vakmanschap en betrokkenheid: zet vakmanschap in de winkel centraal en train je personeel om klanten goed te bedienen, zeker als ze de moeite hebben genomen het weer te trotseren om je winkel te bezoeken.
3) Dynamische prijzen en promoties: pas prijzen aan op basis van het weer, zoals hogere prijzen voor regenkleding tijdens regenachtige periodes.
4) Online en offline combineren: maak gebruik van de kracht van zowel fysieke winkels als online kanalen. Dit biedt klanten de flexibiliteit om te kiezen hoe ze willen winkelen, ongeacht het weer.
5) Koop vaker in en werk samen: Olaf vertelt “Als je minder vooruitkoopt en meer inkoopmomenten per jaar hebt, kan je ook sneller reageren op weertrends. En door goed samen te werken met leveranciers en data te delen, kunnen retailers en leveranciers efficiënter inspelen op de vraag en overproductie verminderen. Samen de taart groter maken in plaats van deze te verdelen dus.”
CAST 40 jaar: een mooie mijlpaal
CAST, het handelsplatform voor schoenen, sport en mode, viert zijn 40-jarig bestaan. Sinds de opening in 1984 als Schoenencentrum in Nieuwegein, heeft het zich ontwikkeld tot een cruciale ontmoetingsplaats voor retailers, merken en producenten in de Benelux. Eind 2005 breidde CAST uit met een nieuwe verdieping en de toevoeging van lederwaren, wat leidde tot de naamswijziging naar Centrum voor Accessoires, Schoenen & Tassen. Sinds 2018 is Marijn Verschure de General Manager van CAST en mogen hij en zijn team in Nieuwegein ambassadeur zijn van meer dan 500 merken. Voor de toekomst richt CAST zich op verdere digitalisering en een grotere focus op duurzaamheid, terwijl het zijn essentiële rol als platform voor inkoop en oriëntatie behoudt. De komende Schoenendagen staan uiteraard in het teken van dit jubileum. Marijn deelde eerder deze maand al zijn carrièrelessen met Textilia.
Omzetgroei fashion 2024: hoopvolle signalen te midden van uitdagingen
Na een sterke inhaalslag in 2021 en 2022 kende de fashionindustrie in 2023 een gematigde omzetgroei van 4% voor kledingwinkels en 1% voor schoenenwinkels, voornamelijk door hogere prijzen. Volgens de ING biedt 2024 hoopvolle signalen dankzij een lichte verbetering in de koopkracht van de consument met een verwachte bescheiden omzetgroei van 2% voor kledingwinkels en 3% voor schoenenwinkels.
De markt blijft echter uitdagend. Enkele grote kledingbedrijven zijn failliet gegaan en het middensegment ervaart druk door de verschuiving naar goedkopere fastfashion en de tweedehands markt. Het nieuwe kabinet heeft wel plannen om de goedkope webshops van buiten de EU aan te pakken door invoerrechten te heffen. Hoewel de vooruitzichten voor 2024 enige reden tot optimisme bieden, kunnen vooral retailers die zich weten aan te passen aan de veranderende markt en aan consumententrends profiteren van de hernieuwde koopkracht en interesse in mode.