TOP

Nieuwsoverzicht: Daily Paper’s Herfst/Winter Collectie, HEMA’s Fortnite Avontuur en Schoenentrends

In het nieuwsoverzicht van vandaag updaten we je over het belangrijkste fashion nieuws binnen de modebranche.

Beeld: Daily Paper | Mylan Rosendaal

Daily Paper maakt een statement met herfst/winter24-collectie  

De Daily Paper herfst/winter van 2024 is geïnspireerd op een steeds evoluerende en steeds kunstmatiger wordende wereld en weerspiegelt de ervaring van het leven in een circulair bestaan, waarin de grenzen tussen de fysieke en digitale wereld steeds vager worden. Precies wat onze trendwatcher Mehtap Güngörmez in het grote trendissue voor mannenmode (Textilia #2) voorspeelde… In de aankomende collectie maakt Daily Paper hedendaagse stijlen een statement in zowel heren- als dameskleding. Het Amsterdamse streetwear merk licht een aantal trends uit, van denim nieuwe stijlen (verwacht: innovatieve snitten en wassingen) tot aan stijlvol fluweel mét rijke texturen en tech wear ‘nieuwe stijl’. De tech wear van Daily Paper’s herfst en wintercollectie is functioneel, met hoogwaardige stoffen en multifunctionele kenmerken. Nieuw zijn de faux fur jassen, zowel stijlvol als duurzaam. Deze jassen zorgen voor warmte en een chique uitstraling in oversized en getailleerde silhouetten. Gezellige, veelzijdige breisels zullen eveneens essentieel zijn, met een verscheidenheid aan texturen, variërend van dikke truien tot aan strakke, aansluitende ontwerpen. Tot slot: telt de collectie co-ords voor dames, op elkaar afgestemde sets in bijpassende stoffen en prints, voor een comfortabele, moeiteloze look. De collectie is vanaf heden online verkrijgbaar en in de Amsterdamse flagshipstore, gelegen aan de Bilderdijkstraat 131. 

‘Ons’ HEMA eerste Nederlandse retailer in actie-avonturenspel Fortnite 

HEMA lanceert in samenwerking met social agency Gospooky een speciaal ontworpen game in Fortnite (een gratis social gaming platform dat doorgaans populair is onder jongeren, red). In de game worden spelers uitgedaagd om in de HEMA-stad – al skatend – de SLAYMA summer school-collectie te verzamelen, om zo uiteindelijk op tijd klaar te zijn voor het nieuwe schooljaar. Naast enorme blow ups van agenda’s, etuis en andere items uit de back to school-collectie maken HEMA-iconen, zoals: de rookworst en tompouce het spel compleet. 

Dat skaten hoeft overigens niet stilletjes. In de stad draait namelijk muziek van TikTok’er Matz, die speciale deuntjes voor HEMA heeft gemaakt. HEMA zegt de eerste Nederlandse retailer te zijn die een eigen omgeving binnen Fortnite creëert. Door aanwezig te zijn in Fortnite, hoopt het warenhuis de connectie te versterken met een nieuwe generatie scholieren. “Met deze campagne willen we laten zien dat we de scholieren, vooral degene die de spannende overstap maken naar de middelbare school, begrijpen en weten wat er bij ze speelt. Door net als onze community Fortnite volledig te omarmen en samen te werken met jonge creators, brengen we de juiste dosis energie in onze campagnes – precies wat scholieren nodig hebben voor een frisse start van het schooljaar”, aldus manager campagne marketing Eva Vermeulen van HEMA.

Nederlandse vrouw heeft gemiddeld 22 paar schoenen

Vrouwen en schoenen, it’s a love affair! Uit een onderzoek van Nelson Schoenen, een decennia geleden, bleek al dat de Nederlandse vrouw een grote liefde voor schoenen had. Maar is dat 10 jaar na dato, oftewel: diverse schoenentrends en een pandemie (inclusief landelijke wandelkoorts) later, nog steeds het geval? Ja, is daarop het antwoord. Hoewel het gemiddelde paar schoenen dat de Nederlandse vrouw bezit is afgenomen van 23 naar 22 paar, is dit aantal nog steeds verrassend hoog. Daarbij geeft 50% van de ondervraagden aan per jaar gemiddeld vier paar nieuwe schoenen te kopen. Vrouwen hebben niet alleen, maar kopen daarmee ook twee keer meer schoenen dan de ondervraagde mannen. Slechts 10% van de mannen bezit meer dan 22 paar schoenen. Verder laat het schoenen onderzoek zien dat de liefde tussen mannen en schoenen een stuk minder groot is. Slechts 10% van de ondervraagde mannen geeft aan meer dan 22 paar schoenen te bezitten. Gemiddeld telt men daar ‘maar’ 10 paar in de schoenenkast. En ook de aanvulling of vervanging van de collectie gaat daar minder snel; per jaar worden door de heren slechts twee paar nieuwe schoenen aangeschaft. Beide geslachten vinden elkaar overigens wel in het type schoen dat favoriet wordt bevonden. Waar voorheen het enkellaarsje bij de vrouw het meest populair was, is deze anno 2024 van de troon gestoten door de sneaker. Niet geheel onverwacht is dit model met bijna 90% van de stemmen dé populairste schoen. Het schoenen onderzoek werd afgenomen onder ruim 1.300 Nederlandse respondenten in opdracht van Nelson Schoenen. 

Consumentenvertrouwen blijft negatief, terwijl zin om te kopen iets stijgt

Het CBS meet sinds april 1986 elke maand het consumentenvertrouwen in Nederland. Ook al is augustus nog niet voorbij, de cijfers van deze maand zijn reeds binnen. The verdict? In augustus maakten mensen zich meer zorgen over de economie dan in juli, maar ze hadden wel iets meer zin om te kopen. In augustus was het vertrouwen van consumenten even slecht als de maand ervoor (min 24), meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Daarentegen was de koopbereidheid min 13, iets beter dan de min 14 in juli. Mensen waren iets minder negatief over hun financiële situatie in de afgelopen twaalf maanden en iets positiever over hun financiële vooruitzichten voor de komende twaalf maanden.