TOP

Nieuwsoverzicht: eerste deelnemers en programma SHIFT 2025 bekendgemaakt, steeds meer Nederlandse bedrijven ontdekken de kracht van AI, en meer

In het nieuwsoverzicht van vandaag updaten we je over het belangrijkste fashion nieuws binnen de modebranche.

Beeld: shift


Eerste deelnemers en programma SHIFT 2025 bekendgemaakt

SHIFT, het nieuwe platform voor mannenmode, vindt plaats op 26 en 27 januari 2025 bij Taets in Zaandam. Dit tweedaagse evenement brengt creativiteit en innovatie in de modewereld samen en onthulde onlangs de eerste deelnemende merken en activiteiten.Met een bewuste selectie van merken wordt het hoge niveau van creativiteit, innovatie en diversiteit gewaarborgd. De voorlopige line-up van prominente ‘Shift Leaders’ bevat onder andere 7 For All Mankind, HeSKIMO, Amaranto, Armani Exchange, Goorin Bros, Urban Pioneers, Hiltl en Marco O’Polo. Meer informatie over de deelnemende merken is te vinden op www.shift-now.nl. BESTSELLER introduceert een speciaal Fashion Café met merken zoals SELECTED HOMME, R.D.D. en Premium. Deze ruimte fungeert als ontmoetingsplek waar bezoekers kunnen socializen en geïnspireerd raken. Het programma omvat lezingen en sessies over AI en digitalisatie, duurzaamheid en talentontwikkeling, gepresenteerd door diverse partners. Een shuttle service, georganiseerd in samenwerking met Fashion Cheque, biedt bezoekers een naadloze verbinding tussen SHIFT en Modefabriek. SHIFT zet in op een gevarieerde mix van gevestigde namen en opkomende talenten in de mode-industrie. Verdere aankondigingen volgen binnenkort.

Steeds meer Nederlandse bedrijven ontdekken de kracht van AI, retail loopt voorop

Nederlandse bedrijven zetten steeds vaker kunstmatige intelligentie (AI) in om efficiënter te werken en kosten te besparen. Uit onderzoek van Strand Partners, in opdracht van Amazon Web Services (AWS), blijkt dat 45% van de bedrijven al AI gebruikt. En dit is nog maar het begin: 7 op de 10 bedrijven wil het gebruik van AI binnen een jaar uitbreiden. In de retailsector loopt men voorop. Maar liefst 83% van de retailers heeft plannen om AI in te zetten, bijvoorbeeld voor gepersonaliseerde marketing, prijsoptimalisatie en voorraadbeheer. AI wordt gezien als een kans om de klantbeleving te verbeteren én de concurrentie een stap voor te blijven. “De versnelde groei van AI biedt enorme mogelijkheden,” zegt Danielle Gorlick, Managing Director van AWS Benelux. “Maar dan moeten we wel zorgen dat medewerkers beschikken over de juiste digitale vaardigheden. Dat is dé sleutel tot succes.” AWS roept bedrijven op om te investeren in een sterke AI-strategie, terwijl de overheid heldere regelgeving kan bieden om innovatie te stimuleren. 

LENA The Fashion Library opent nieuwe vestiging en viert jubileum

LENA The Fashion Library, de eerste kledingbibliotheek van Nederland, heeft officieel haar nieuwe vestiging geopend in de Amsterdamse wijk De Pijp. Tegelijkertijd vierde LENA haar 10-jarig jubileum. Sinds de oprichting in 2014 heeft LENA ruim 58.000 kledingstukken bespaard door deze te verhuren. Met steun van Stichting DOEN, Rabo Foundation en Katalys streeft de bibliotheek ernaar om de komende drie jaar vijf nieuwe vestigingen in Amsterdam te openen. Het uiteindelijke doel is een landelijk leennetwerk waarmee kleding lenen net zo vanzelfsprekend wordt als kopen. De nieuwe vestiging in De Pijp markeert een belangrijke stap in LENA’s missie om duurzame mode toegankelijk te maken voor iedereen.

PUMA en Manchester City lanceren AI-platform voor unieke shirtontwerpen

PUMA en Manchester City bieden fans een ongekende kans: met het nieuwe AI-platform PUMA AI Creator, ontwikkeld in samenwerking met DEEPOBJECTS, kunnen supporters het officiële Third Kit van Manchester City voor het seizoen 2026/27 ontwerpen. Met deze innovatieve tool kunnen fans hun creativiteit de vrije loop laten door gedurfde patronen en unieke designs te creëren. Het winnende ontwerp wordt door Manchester City-sterren op het veld gedragen en als officieel shirt verkrijgbaar gesteld. Na registratie ontvangen deelnemers 15 gratis Design Credits en 2 inzendingen. Ontwerpen kunnen tot 20 december worden ingediend. In januari volgt een publieke stemronde om het definitieve shirt te kiezen. De PUMA AI Creator werd voor het eerst gebruikt door Manchester City-spelers Ederson, Stefan Ortega en Rico Lewis, die samen een speciaal keeperstenue ontwierpen, geïnspireerd door het net van een voetbaldoel. Dit unieke tenue, het eerste door AI geproduceerde voetbalshirt dat op het veld gedragen wordt, zal in beperkte oplage te koop zijn en later dit seizoen te zien zijn.